A
c a d e m i a I n t e r c u l t u r a l ă
T r a n s s y l v a n i a
LIGA
PRO EUROPA
organizează
la ILIENI, īn perioada de 20-25 iunie 2008, ediţia a VII-a a
UNIVERSITĂŢII de VARĂ
TRANSSYLVANIA. |
Argument
Ce este Academia
Interculturală Transsylvania? Obiective
Condiţii de
participare Cum se face īnscrierea? Jurizarea Calendarul Academiei
Interculturale Cine sīnt referenţii? Programul Academiei
Gānduri despre
Academie
Argument
Ideea unei universităţi volante care să
facă educaţie interculturală
exista la Liga PRO EUROPA de multă vreme. Poate că situaţia
politico-socială actuală (cīnd vorbim despre Universitate
Multiculturală ca paravan pentru īncălcarea unor drepturi şi a
contractelor morale), cīnd educaţia interculturală rămīne doar un
cuvīnt la modă („face impresie bună īn occident“) a făcut ca debutul
Academiei Interculturale să nu mai poată fi amīnat. Academia
Interculturală Transsylvania nu poate suplini lipsa unor politici
educaţionale care să respecte principiile educaţiei interculturale,
poate fi un īnceput şi, de ce nu, un model. De ce Interculturală?
Prefixul „inter“ al termenului implică īn mod necesar interacţiunea,
schimbul, doborīrea barierelor, reciprocitate şi solidaritate
obiectivă. Termenul „cultură“ asociat prefixului inter implică
recunoaşterea valorilor, stilului de viaţă şi reprezentările simbolice
fiecărui individ (individualitate sau comunitate) referitoare nu numai
la relaţiile cu alţii dar şi īn cadrul ego-ului, recunoscīndu-le
importanţa, varietatea şi nu īn ultimul rīnd recunoscīndu-le
interacţiunea ce are loc atīt īntre registrele diferite ale acceleiaşi
culturi cīt şi īntre culturi diferite ca timp sau spaţiu. Educaţia
interculturală este fundamentală īn societatea noastră pluriculturală
cutremurată uneori de seisme conflictuale. Aflat īntr-o permanentă
reformă a reformei, sistemul nostru de īnvăţămīnt nu reuşeşte să-şi
schimbe cu adevărat conţinutul. Academia Interculturală nu este soluţia
stării de fapt, dar putem spera īn „curenţi“ buni, care să facă
dintr-un program din Tīrgu-Mureş „efectul fluturelui“ la Bucureşti.
Ce este Academia Interculturală
Transsylvania?
Este o universitate itinerantă de
studii interdisciplinare,
concepută īn spiritul “ethosului instruirii“ specific tradiţiei central
- europene, strucurată pe trei sesiuni de cīte o săptămīnă, desfăşurate
īn zone etnoculturale specifice.Fiecare sesiune va cuprinde cursuri şi
ateliere, iar īn cadrul acelei săptămīni, cursanţii vor
efectua
vizite īn zonele apropiate pentru un contact nemijlocit cu
specificităţile culturale locale Cursurile se vor desfăşura īntr-o
atmosferă neconvenţională, accentul căzīnd pe trăirea directă şi
dezbaterea vie īn compania unor mentori de īnaltă calitate intelectuală.
Obiective
Reducerea
factorilor de tensiune şi conflict īn zone multiculturale, eliminarea
ideilor preconcepute, a miturilor precum şi a diversiunilor interetnice
şi interconfesionale prin aprofundarea cunoaşterii reciproce autentice. Demontarea
stereotipiilor legate de etnie şi confesiune prin contactul direct,
nemijlocit cu elementele caracteristice celuilalt. Pregătirea unor
generaţii de multiplicatori capabili de promovarea şi dezvoltarea unor
relaţii armonioase īntre comunităţile etnice şi confesionale din
regiune. Creerea
unui cadru firesc de dialog īntre studenţii de diferite naţionalităţi
şi confesiuni prin convieţuirea directă.
Īntărirea
conştiinţei de identitate prin īmbogăţirea cunoştiinţelor despre alter
şi ego reducīnd astfel pericolele prevăzute din crizele de identitate. Realizarea
unei microcercetări pe baza observaţiei coparticipative vizīnd
mecanismele de renunţare la prejudecăţi pentru extinderea acestora la
grupuri mai mari. Realizarea studiului pilot de aflare a rolului
educaţiei multiculturale īn dezvoltarea interculturalităţii.
Condiţii de participare
Candidaţii trebuie să īndeplinească următoarele
condiţii:
- studii superioare terminate sau īn curs de
finalizare. - vīrsta maximă 30 de ani - preocupări īn
domeniul interculturalităţii - implicare īn activitatea civică, politică,
religioasă, culturală jurnalistică, etc.
Dosarul Candidaţilor
Dosarul pe care candidatul īl va prezenta
pentru īnscriere la concurs va cuprinde următoarele:
-
cerere de īnscriere cu motivaţia candidaturii (se obţine de la Centrul
Intercultural al Ligii PRO EUROPA) - curriculum vitae - două scrisori
de recomandare din partea unor persoane publice - un eseu de
3-5 pagini dactilografiate (1800 - 2000 semne/pagină) cu o temă
diferită pentru fiecare ediţie.
Cum se face īnscrierea?
Persoanele interesate se vor
adresa Centrului Intercultural al Ligii
PRO EUROPA, īn scris sau telefonic solicitīnd mapa candidatului.
Pe
baza solicitărilor se face o preselecţie (se verifică respectarea
condiţiilor), iar īn curs de o săptămīnă de la data solicitării li se
va expedia mapa candidatului.
Jurizarea
Juriul este alcătuit din persoane cu o
bună expertiză.Se vor acorda
puncte pentru fiecare componentă a dosarului īntocmindu-se un indicator
sintetic. Candidaţii se vor angaja să participe la toate sesiunile şi
activităţile Academiei şi să redacteze lucrările solicitate.
Calendarul Academiei Interculturale
Academia Interculturală Transsylvania
se va desfăşura pe parcursul a
trei sesiuni de cīte o săptămīnă, īn localităţi din diferite zone etno
- culturale specifice din Transilvania īn condiţii neconvenţionalele.
Cele trei sesiuni vor avea loc īn lunile: noiembrie,
februarie şi
aprilie. Temele propuse spre dezbatere īn cadrul celor patru săptămīni
vor fi următoarele: Modulul Săsesc, Modulul Maghiar, Modulul
Romānesc şi Politici Europene.
Cine sīnt referenţii?
Referenţii sīnt profesori universitari,
academicieni, politicieni,
lideri de opinie, persoane publice din ţară şi străinătate cu o bună
expertiză pentru tema aleasă. Printre personalităţile care au
colaborat la Academie se numără: Įkos Egyed, Gabriel Andreescu, Bakk
Miklós, Alexandru Cistelecan, Dan Culcer, Herman Fabini, Tom Gallegher,
Horvįth Andor , Horvįth Istvįn, Kolumbįn Gįbor, Ion Mitrofan,
Paul Philippi,Molnįr Gusztįv , Paul Niedermaier, Spielmann Mihaly,
Pompiliu Teodor, Renate Weber, Wilfgang Wittstock, etc
Programul Academiei
Programul Academiei Interculturale
Transsylvania se prfecţionează an de
an. Dintre cursurile apreciate de studenţii ediţiilor trecute menţionăm:
-
Istoria germanilor/saşilor/ şvabilor īn Transilvania - Forme de
organizare - autonomia. Comunităţi săseşti - Universitatea Săsească - Apogeul şi
destrămarea comunităţilor germane. Pagini de istorie - deportarea,
emigrarea şi comunitatea săsească azi - Habitat, dezvoltarea oraşelor săseşti - Specificul
arhitecturii germane - Istoria maghiarilor/ secuilor/ceangăilor īn
Transilvania - Transilvania īn timpul dualismului - Forme de
organizare a comunităţii maghiare - Caracteristicile filosofiei maghiare - Introducere
īn literatura maghiară din Ardeal - Despre diferenţa transilvană - Elita
romānească integrare sau respingere - Dezvoltare regională - De la
problema transilvană la problema europeană
Fiecare sesiune cuprinde o serie de
ateliere practice, cursuri de dans
popular precum şi vizitarea obiectivelor culturale din zonă. La
sfīrşitul fiecărei sesiuni se organizează o excursie de studii.
Gānduri despre Academie
„I would just like to express my thanks for
being part of the Academia
Interculturala Transsylvania. It was a rewarding and humbling
experience to be among such fine young people. I think the warm and
intellectually stimulating environment which Elek and yourself created
during those days encouraged them to overcome their reticence and
participate fully in the various events. Encouraging young people to
offer their views and debate with their elders on an equal basis is no
easy task, especially in Romania where the education system ensures
that the traffic in information is usually one-way only, from the
remote professors to the meek students. Of course, participants like
Cassandra and Viorel needed no encouragement to express their views
but, in a more conventional atmosphere, I think a lot of those who
spoke would have been reticent about doing so. So I think you both did
create a real Intercultural Academy during those days which you can
rightly be proud of. It was one of the best experiences that
I
had in my 8 years coming to Romania and for that I will always be
grateful to you.“ (Tom Gallagher, referent ediţia I) Gīnduri
despre ....Academie
Doresc să ştiţi că fiecare din voi,
prin sugestiile, observaţiile, nu
de puţine ori critice, şi īndeosebi prin intervenţiile pe care le-aţi
avut, aţi fost pentru noi parteneri de excepţie īntr-un proiect dificil
şi important, căruia, pe parcursul a unui an aproape, i-aţi devenit din
beneficiari, autori. Ce este atīt de admirabil īn acest proiect ? Īn
primul rīnd, faptul că v-aţi īntīlnit, diferiţi şi egali, sub
auspiciile aceloraşi idei, de toleranţă, īnţelegere şi căutare a unor
soluţii care sīnt azi īn prim planul politicii şi diplomaţiei īnalte.
Poate nicicīnd īn ultimii zece ani, ideea europeană nu a fost supusă
unei contestări mai vehemente şi nu a provocat mai multe īndoieli.
Criza din Kosovo, cu multiplele ei confuzii, violenţe, inabilităţi, nu
a făcut decīt să dezvăluie că ideile voastre şi ale noastre au un
viitor şi că fără ele lumea īn care trăim este ameninţată de haos. Ştiu
că, īn trombele de fum ale bombelor şi ale războiului mediatic, este
din ce īn ce mai greu să distingem binele de rău şi cauza de efect. Că
sīntem tentaţi să ne fie milă de călăi şi să le purtăm pică victimelor,
să confundăm principiile cu sloganurile şi să ne lăsăm purtaţi de valul
evenimentelor īn loc să le dominăm. Este omeneşte să se īntīmple aşa,
dar nu la fel de omeneşte este să perseverăm īn confuzii. Andre Malraux
spunea că secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc. Parafrazīnd,
cred că secolul XXI va fi omenos, adică uman, sau nu va fi deloc. Nu va
fi deloc dacă răfuielile trecutului īşi vor īntinde umbra asupra
viitorului, dacă angajamentele vor rămīne simple exerciţii de retorică,
dacă diversitatea va fi īnfrīntă de purificarea etnică. Pentru că,
onorabili academicieni, gīndiţi-vă ce poate fi mai impur etnic decīt
omenirea īnsăşi, īn ale cărei vene se amestecă sīngele strămoşului din
peşteri, cu cele ale martirilor creştini, limfa Asiei cu limfa Africii
şi peste toate, istoriile noastre personale de ingenui şi păcătoşi.
Trăim īntr-o lume īn care tot mai mulţi ştiu cu o īnfricoşătoare
precizie de unde vin şi tot mai puţini unde merg. Academia este un
drum. Datorită vouă, nouă şi numeroaselor ursitoare bune care v-au
īnsoţit pe cale, aveţi acum o hartă pentru drumul vieţii. Una din
numeroasele pe care īntīmplarea v-o va scoate īn cale. Puteţi opta, nu
uitaţi, acesta este singurul vostru drept inalienabil. Practicaţi-l şi
veţi scăpa de confuzie, insecuritate, frica de sine şi de alţii.“ (Smaranda
ENACHE ,Helsinki, la 30 aprilie 1999, mesaj pentru absolvenţii ediţiei
I)
|