Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.
Acest volum conţine o antologie a articolelor publicate în revista
Provincia anul lI, 2001
Selecţie realizată de:
Al. Cistelecan şi Molnar Gusztav
Szokoly Elek
Kacso Judit-Andrea
Konczey Elemer
Editura Pro Europa, Târgu-Mureş, 2003
Editura Pro Europa
4300 Târgu-Mureş, Piaţa Trandafirilor nr. 5
tel/fax: 0265-250182; 0265-250183
office@proeuropa.ro
ISBN: 973-85039-1-4
Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României
Provincia 2001: o antologie a articolelor anului 2001 /
editor coordonator: Szokoly Elek; selecţie realizată de Al. Cistelecan
şi Molnar Gusztav. – Târgu-Mureş: Pro Europa, 2003
Bibliogr.
ISBN 973-85039-1-4
I. Szokoly Elek (coord.)
li. Cistelecan, Alexandru (antolog.)
III. Molnăr Gusztav (antolog.)
Tipărit la Mediaprint SRL Târgu-Mureş
tel/fax: 0265-255382
Antologie editată cu sprijinul Fundaţiei Heinrich Boll (Germania).
https://biblioteca-digitala.ro
Memorandum pentru construcţia regională a României.
Noi, semnatarii prezentului document-memorandum, propunem partidelor politice, administraţiilor locale, liderilor marcanţi de opinie şi societăţii civile, spre dezbatere publică, următoarele idei referitoare la construcţia politică şi administrativă a unei Românii a regiunilor, în consens cu dezbaterea care se desfăşoară la nivel european despre viitorul Europei unite.
I. Propunerile de faţă au în vedere dezvoltarea armonioasă a României, ţinînd cont de identitatea istorică, economică şi social- culturală a regiunilor ei. În accepţiunea noastră, proiectul construcţiei regionale a României nu are nimic în comun cu secesionismul sau cu iredentismele de orice natură. De aceea, considerăm că orice abordare în acest sens este simplistă şi um1ăreşte să deturneze diversionist discuţiile publice aprofundate şi responsabile despre viitorul ţării noastre raportat la experienţele europene.
2. Participarea noastră în dezbaterea despre viitorul Uniunii Europene ca sistem federativ, unde regiunile constituţionale, precum Scoţia, Catalonia, Flandra, Valonia, Bavaria etc. ocupă un loc aparte, poate contribui la cunoaşterea mai precisă a acelei structuri instituţionale în care dorim să ne integrăm. Modelul regional, aşa-numitul nivel mijlociu de guvernare (meso-government), serveşte, în opinia noastră, redobîndirii identităţii noastre europene.
3. Considerăm drept principiu de bază al construcţiei regionale alocarea unor competenţe administrative şi politice entităţilor teritoriale şi nu comunităţilor naţionale sau etnice, acestea din urmă beneficiind, în modelul regional, de garanţii politice şi juridice pentru asigurarea intereselor lor specifice.
https://biblioteca-digitala.ro
4. Sistemul administrativ ultracentralizat, preluat aproape neschimbat după 1989, favorizează corupţia şi birocraţia şi amplifică lipsurile inerente ale administraţiei bazate pe unităţi mici, numeroase şi excesiv de costisitoare. Pe de altă parte, ideea descentralizării este conţinută într-un cadru -conceptual juridic enunţat atît prin angajamentele internaţionale la care România este pai te, cît şi prin elemente de armonizare europeană a legislaţiei interne.
5. Propunem o reformă administrativă care să redefinească statutul entităţilor teritoriale existente şi să introducă noi forme administrative şi politice. Construcţia acestora poate porni de la regiunile de dezvoltare sau de la provinciile istorice.
6. Propunem, din aceeaşi perspectivă, discutarea înfiinţării unor consilii regionale sau a parlamentelor provinciale localizate în reşedinţe regionale sau capitale provinciale.
7. Credem că, pe lîngă atribuţiile politice, economice şi culturale ale autorităţilor regionale, exercitate conform principiului subsidiarităţii şi al celorlalte norme uzuale în Uniunea Europeană, trebuie avută în vedere şi o descentralizare radicală a politicii informaţionale. Studiourile regionale de televiziune pot juca un rol deosebit în modelarea spaţiului public din regiunile României.
8. Asumarea pe baze civice a identităţilor regionale contribuie, în regiunile multietnice cum sînt Banatul, Transilvania sau Dobrogea, la formarea unei identităţi transetnice, prin care pot fi depăşite atît nostalgiile, temerile sau escaladările extrem-ist-naţionaliste, cît şi naţionalismele voalate, care, de multe ori, se folosesc de o frazeologie civică şi democratică.
9. O nouă construcţie regională implică şi o nouă construcţie politică, ce nu se poate înfăptui fără o reformă constituţională, în consens cu principiile de bază ale constituţiei europene, în curs de elaborare.
10. Propunerile de faţă se bazează pe criteriile republicanismului, care înseamnă guvernare cu consimţămîntul celor guvernaţi, şi ale democraţiei pa1ticipative. De aceea, orice decizie structurală trebuie să fie rezultatul unui referendum, organizat, după caz, la nivel regional sau naţional, după o discuţie publică de anvergură, în aşa fel încît populaţia să fie cu bună credinţă informată despre situaţiile similare europene şi despre şansele acestui tip de administraţie.
Prezentul text a fost trimis Biroului Permanent al Parlamentului României, conducerilor Partidului Social Democrat, Partidului Naţional Liberal, Paitidului Democrat, Uniunii Democrate a Maghiarilor din România, Paitidului Naţional Ţărănesc Creştin şi Democrat, şi urmează să fie trimis şi Parlamentului European şi Comitetului Regiunilor.
Cluj, 8 decembrie, 2001
Semnează:
Alexandru Antik, artist plastic
Ágoston Hugo, publicist
Bakk Mikl6s, politolog
Mircea Boari, politolog
Alexandru Cistelecan, critic literar
Marius Cosmeanu, sociolog
Caius Dobrescu, scriitor
https://biblioteca-digitala.ro
Hadházy Zsuzsa, publicist
Molnár Gusztáv, politolog
Ovidiu Pecican, istoric
Szokoly Elek, publicist
Traian Ştef, scriitor
Daniel Yighi, scriitor
© 1989 - 2024 Liga Pro Europa