Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.

Liga Pro Europa

Conferință de presă din 13 aprilie 2011

I. Imixtiunea politicului în sistemul de educaţie

Liga Pro Europa protestează împotriva organizării în sala festivă a Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Ilarian”, la 24 martie a.c. a Adunării Generale a UN Vatra Românească, soldată cu adoptarea Declaraţiei de înfiinţare a Partidului Naţionalist ca Partid de Uniune a Mişcărilor Naţionale (P.U.M.N.).

În conformitate cu art. 7 alin. 1 din Legea nr. 1/2001 a educaţiei naţionale este interzisă desfăşurarea în unităţile de învăţămînt public a oricăror manifestări politice, iar respectiva Adunare Generală a fost organizată cu scopul constituirii unui partid:

Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale (M.Of. nr. 18/2001) Art. 7.(1) În unităţile, în instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise activităţile care încalcă normele de moralitate şi orice activităţi care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a copiilor şi a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, precum şi activităţile de natură politică (s.n.) şi prozelitismul religios.”

Atitudinea conducerii Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Ilarian” este cu atît mai reprobabilă, cu cît însuşi directorul liceului a participat la respectiva adunare, legitimînd atît prin găzduirea manifestării în spaţiul şcolar, cît şi prin prezenţa sa, manifestarea publică a unor formaţiuni extremiste, ca Vatra Românească şi Noua Dreaptă.

Liga Pro Europa solicită Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş şi Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului anchetarea cazului şi tragerea la răspundere a personelor responsabile pentru încălcarea legislaţiei în vigoare.

*

II. Liga Pro Europa atrage atenţia asupra nerespectării de către Primăria Tg-Mureş, de unii angajaţi şi consilieri locali a legislaţiei în vigoare privind transparenţa instituţională

În conformitate cu art. 5 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public (M.Of. nr. 663/23.10.2001), cu modificările şi completările ulterioare:

Art. 5.(1) Fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia să comunice din oficiu (s.n.) următoarele informaţii de interes public:

a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;

b) structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul de audienţe al autorităţii sau instituţiei publice;

c) numele şi prenumele persoanelor din conducerea autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;

d) coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de Internet;

e) sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil;

f) programele şi strategiile proprii;

g) lista cuprinzând documentele de interes public;

h) lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;

i) modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice în situaţia în care persoana se consideră vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate.

(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice şi să actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informaţiile prevăzute la alin. (1).

(3) Autorităţile publice sunt obligate să dea din oficiu publicităţii un raport periodic de activitate, cel puţin anual, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a.

(4) Accesul la informaţiile prevăzute la alin. (1) se realizează prin:

a) afişare la sediul autorităţii sau al instituţiei publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în publicaţii proprii, precum şi în pagina de Internet proprie (s.n.);

b) consultarea lor la sediul autorităţii sau al instituţiei publice, în spaţii special destinate acestui scop.”

S-au constatat următoarele:

1. Lipsesc de pe pagina de web a Primăriei Targu-Mures

    1. Hotărâri de Consiliu Local adoptate în anul 2011

    2. Procesul verbal al şedinţei de Consiliu din luna martie 2011

    3. Rapoarte de activitate ale consilierilor locali pe anul 2010 (există 8 din 23).

    4. Orarul de audienţe ale consilierilor locali (există menţionat la doar 3 din 23)

    5. Organigrama instituţiei Primăriei

    6. Declaraţia de avere şi interese ale primarului şi viceprimarilor

    7. Data şi locul de desfăşurare a şedinţelor Consiliului Local nu sînt publicate pe pagina web a Primăriei

  1. Completarea negljentă, lacunară şi superficială a declaraţiilor de avere & nivelul de salarizare pe anul 2010

    1. În locul indicării salariului sau venitului soţilor apare „conform fişei fiscale”

    2. Director executiv din Primărie, referent Evidenţa Populaţiei – venit din salarii titular necompletat;

Liga Pro Europa va solicita Primăriei să remedieze în cel mai scurt timp această situaţie.

Totodată, pe baza Legii 544 a accesului la informatiile de interes public, LPE va solicita lista nominală completă a angajaţilor Primăriei Tîrgu-Mureş şi a venitului real realizat de aceştia, în contextul hotărîrii de a disponibiliza cei 154 de asistenţi personali ai persoanelor cu handicap grav adulte, şi menţinerea în funcţie a unei cohorte de consilieri şi funcţionari cu venituri reale disproporţionat de mari, care nu au rapoarte de activitate şi a căror utilitate nu este probată cu fapte.

*

III Disponibilizarea asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap

La solicitarea asociaţiilor persoanelor cu handicap din Târgu-Mureş, reprezentanţii Ligii Pro Europa, Smaranda Enache, copreşedintă şi Judit Andrea Kacsó, consilier juridic, au participat joi 7 aprilie a.c., în Sala Deus Providebit, la întîlnirea solicitată de reprezentanţii asociaţiilor cu Primăria şi consilierii locali.

Cu acest prilej, am constatat următoarele:

  • Hotărîrea de a disponibiliza colectiv asistenţii persoanelor cu handicap grav adulte, respectiv a asistenţilor personali pensionari sau care satisfac criteriile de pensionare, este ilegală şi discriminatorie şi va putea fi atacată în instanţă. Liga Pro Europa va oferi consiliere juridică celor afectaţi de această măsură, prin biroul pentru drepturile omului.

  • Hotărîrea Consiliului Local a fost adoptată în lipsa unei consultări prealabile cu persoanele cu handicap şi reprezentanţii acestora.

  • Prezenţa reprezentanţilor Primăriei şi a consilierilor locali la întîlnirea din 7 aprilie a fost un simplu joc de imagine, deoarece decizia disponibilizării colective fusese luată, aşa cum au precizat consilierii locali prezenţi, urmînd ca asistenţii personali să fie disponibilizaţi de la 15 mai a.c.

  • Reprezentantul Primăriei, viceprimarul Claudiu Maior, în loc să furnizeze informaţii precise şi corecte privind caracterul disponibilizărilor şi consecinţele asupra statutului de angajat al asistenţilor, a încercat să inducă în eroare pe participanţii la întîlnire, inclusiv prin propunerea unei scheme de fraudare a bugetului public, indemnînd asistenţii disponibilizaţi să accepte o indemnizaţie de la Primărie, egală cu venitul lor plus cotele, care să fie acordat persoanelor cu handicap şi în acelaşi timp să solicite ajutor de şomaj timp de nouă luni.

  • Disponibilizarea asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav este un gest imoral, deoarece loveşte în cei mai nevoiaşi membri ai comunităţii locale, în timp ce Primăria continuă să finanţeze un corp supradimensionat de angajaţi, dintre care mulţi nu pot justifica activităţi concrete în folosul comunităţii.

Liga Pro Europa a constatat că HCL Târgu-Mureş nr. 113 din 31.03.2011 privind unele măsuri în aplicarea Legii nr. 448/2006 privind asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav este una nelegală, încălcând o serie de acte normative în vigoare, şi anume:

Constituţia României, art. 34 & 50.

Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (M.O. nr. 99/08.02.2007)

Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată cu modificările şi completările ulterioare (M.O. nr. 1/03.01.2008)

Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, art. 6 alin. 2 (M.O. 70/03.02.2003)

Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale, art. 1

Citat din textul proiectului de hotărâre

(…) Se aprobă ca începînd cu data de 1 mai 2011, să se procedeze în mod excepţional la angajarea de asistenţi personali pentru persoanele cu handicap grav, numai pentru persoane care să îndeplinească condiţia de vîrstă între 18 ani şi vîrsta legală de pensionare.

Începînd cu data de 15 mai 2011, încetarea contractelor individuale de muncă ale asistenţilor personali angajaşi, care au calitatea de pensionar sau îndeplinesc condiţiile legale de pensionare şi care se încadrează în categoriile cu obligaţii legale de întreţinere, conform art. 86 din Codul familiei.

Începînd cu data de 15 mai 2011, încetarea contractelor de muncă ale asistenţilor personali angajaţi pe lîngă adulţii cu handicap grav, vare se încadrează în categoriile cu obligaţii legale de întreţinere, conform art. 86 din Codul familiei (…)”

Liga Pro Europa consideră că Hotărîrea Consiliului Local este nelegală, iar motivele de nelegalitate sînt:

Încălcarea Constituţiei României, art. 34 dreptul la ocrotirea sănătăţii & art. 50 protecţia persoanelor cu handicap

  • încălcarea dreptului la îngrijire a persoanei cu handicap

  • încălcarea dreptului la ocrotirea sănătăţii a persoanelor cu handicap

Încălcarea art. 2 din OG nr. 137/2000, discriminare pe bază de vârstă vizând un grup de persoane

  • concedierea colectivă doar a asistenţilor personali care sunt pensionari sau îndeplinesc condiţiile de pensionare – diferenţiere între persoanele pensionare sau în prag de pensionare şi celelalte persoane

  • concedierea colectivă doar a asistenţilor personali care sunt angajaţi pe lângă adulţi cu handicap grav – diferenţiere între persoanele cu handicap grav adulţi şi minori

Încălcarea art. 35 şi urm. din Legea nr. 448/2006

  • dreptul la angajarea unui asistent personal se acordă persoanei cu handicap grav

  • părinţii sau reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav, adulţii cu handicap grav ori reprezentanţii legali ai acestor pot opta între asistent personal şi primirea unei indemnizaţii lunare;

Încălcarea art. 6 alin. 2 din Legea nr. 52/2003

  • nu a avut loc dialog social înaintea adoptării hotărârii Consiliui Local

  • proiectul de hotărâre nu a fost supusă dezbaterii publice în termenul prevăzut de lege

  • organizarea ulterioară adoptării HCL a dialogului cu părţile interesate nu înlocuieşte dezbaterea publică anterioară obligatorie

Încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale

Interzicerea generală a discriminării

1. Dreptul de a te bucura de oricare din drepturile prevăzute de lege trebuie să fie asigurat fără nici o discriminare bazată pe sex, rasă culoare, limbă, religii, opinii politice sau orice alte opinii, origine naţională sau socială, apartenenţa la o minoritate naţională, avuţie, naştere sau orice altă situaţie.

2. Nimeni nu poate face obiectul unei discriminări de o autoritate publică pe baza oricăruia dintre motivele menţionate în paragraful 1.”

Sub presiunea societăţii civile, a Ligii Pro Europa în primul rînd, Primăria a dat înapoi, iar acum încearcă un nou exerciţiu de imagine, prin blocarea hotărârii Consiliului Local cu ajutorul Prefectului, devenit instrument politic al primarului, în detrimentul funcţiei sale publice (iată la ce rezultat s-a ajuns prin repolitizarea funcţiei de prefect de către PDL !)

Liga Pro Europa va monitoriza situaţia şi va adopta măsurile ce se impun pentru a împiedica concedieri ilegale, abuzive, care pun în pericol sistemul de protecţie al persoanelor cu handicap.

Smaranda Enache

Copreşedintă