Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.
Teme abordate:
Roşia Montană
Legea avortului
Consiliul pentru Combaterea Discriminării discriminează?
1. Roşia Montană
Ca parte a Coaliţiei SOS Roşia Montană, Liga Pro Europa îşi exprimă îngrijorarea faţă de lobby-ul pe care Preşedintele României, dl. Traian Băsescu, îl desfăşoară fără rezerve în favoarea Companiei Roşia Montană Gold Corporation, folosindu-se de întreaga sa autoritate de stat şi exercitînd presiuni asupra guvernului, în speţă a nou-instalatului ministru al mediului Attila Korodi, să elibereze avizele necesare începerii exploatării aurifere cu cianuri.
Liga Pro Europa consideră că este extrem de grav şi constituie o încălcare flagrantă a prerogativelor constituţionale ale preşedintelui, fapta sa de a exercita presiuni în vederea modificării opiniei profesionale a experţilor Ministerului Mediului.
Fiind vorba de un an electoral şi de un moment politic în care credibilitatea şi susţinerea publică a Preşedintelui României, a guvernului şi a partidului de guvernămînt PDL se află la un minim istoric al susţinerii populare, orice măsură luată sub presiune este neavenită.
Este evident că interesul pentru deschiderea exploatării de către Roşia Montană Gold Corporation este strict legat de colectarea de surse de finanţare pentru campania electorală a PDL. Apelul prefăcut umanist al preşedintelui pentru crearea de locuri de muncă este cinic în condiţiile în care guvernul cauţionat de domnia sa a suprimat constant micile întreprinderi, a adoptat un cod al muncii ostil angajaţilor, a limitat drastic ajutoarele sociale, a tăiat salariile şi a impozitat pensiile.
Liga Pro Europa reiterează că nu se opune de plano exploatării minereurilor de la Roşia Montană, dar aceasta trebuie realizată în beneficiul exclusiv al României, prin întreprinderi româneşti, în ritm sustenabil şi în armonie cu principiile dezvoltării durabile şi a respectului pentru mediu.
Totodată Liga Pro Europa susţine poziţia coaliţiei SOS Roşia Montană privind interzicerea exploatării cu cianuri pe teritoriul României şi se opune concesionării păguboase a exploatării aurului de la Roşia Montană prin Compania RM Gold Corporation.
În contextul presiunilor directe şi publice ale Preşedintelui Traian Băsescu în favoarea Companiei RM Gold Corporation, la ceremonia de instalare a noului ministru al mediului, devine şi mai clar că demisia forţată a ministrului mediului László Borbély, căruia i s-a instrumentat abuziv un dosar DNA pentru a-l determina să se retragă din fruntea ministerului, este urmarea directă a faptului că László Borbély nu a dat curs presiunilor preşedintelui Traian Băsescu în favoarea companiei canadiene, preferînd o atitudine raţională şi responsabilă, în acord cu standardele de mediu europene.
Liga Pro Europa solicită ministrului Attila Korodi şi ministerului mediului să nu cedeze presiunilor politice, aservind interesul public intereselor electorale şi să nu se implice în eliberarea unor avize de mediu care să instituţionalizeze în România exploatarea cu cianuri, declarată ca extrem de riscantă pentru mediu atît de experţii români, cît şi de cei străini, inclusiv de forurile europene.
2. Legea avortului
Liga Pro Europa, împreună cu alte 21 de organizaţii de apărare a drepturilor omului se pronunţă împotriva adoptării de către Parlament a proiectului Legii privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină, proiect de lege iniţiat şi depus la 13.03.2012 de deputaţii PDL Sulfina Barbu şi Marius Dugulescu şi susţinut aproape exclusiv de deputaţi şi senatori ai Partidului Democrat Liberal.
Liga Pro Europa îşi exprimă îngrijorarea în special cu privire la condiţionarea accesului legal la avort prin introducerea unei consilieri obligatorii efectuată de entităţi care pot scăpa controlului constituţional şi protecţiei drepturilor omului, în speţă ale femeii.
Deşi în aparenţă proiectul de lege are ca obiect instituţionalizarea unui mecanism de consiliere înainte de avort pentru femeile care se confruntă cu o sarcină nedorită şi urmează exemple similare din alte cîteva state membre ale UE, în realitate este un proiect profund anticonstituţional, care atentează la libertatea şi drepturile femeii şi instituie un mecanism ambiguu, scăpat controlului public, care dă satisfacţie exclusiv acelor cercuri conservatoare din România care urmăresc interzicerea avortului şi doresc să impună societăţii româneşti reinstaurarea controlului naşterilor din perioada Ceauşescu. Nu mai puţin, proiectul de lege ar urma să satisfacă interesele electorale ale PDL şi are un profund caracter de troc politic cu asociaţii şi fundaţii care condiţionează susţinerea PDL de obţinerea unui monopol instituţional şi moral asupra controlului naşterilor.
În esenţă, proiectul de lege propune introducerea obligativităţii ca femeile să se supună, înainte de avort, unei sau mai multor şedinţe de consiliere, efectuate în cadrul unor «cabinete de consiliere pentru criza de sarcină», ce ar putea fi de stat sau private, special create în acest scop.
Atît conţinutul cît şi forma acestor şedinţe de consiliere aşa cum sînt prevăzute în proiect, încalcă grav libertatea de opţiune, confidenţialitatea şi dreptul la intimitate al femeilor şi se constituie în adevărate instrumente de presiune psihologică şi şantaj sentimental.
Ca urmare, raliindu-se opiniei celorlalte ONG-uri care au semnalat caracterul abuziv şi neconstituţional al proiectului de lege, Liga Pro Europa consideră că pentru oferirea consilierii preavort nu este nevoie de o nouă lege, fiind suficientă o hotărîre a Ministerului Sănătăţii, prin care pacientelor să li se ofere posibilitatea de a se informa înainte de opţiunea pentru avort, asupra alternativelor la avort. Această informare trebuie să fie neutră, echidistantă şi profesională, să nu se transforme într-un mecanism de presiune psihologică şi să nu scape de sub controlul legal şi moral al instituţiilor statului, ca atare poate avea loc, fără costuri suplimentare, la medicul de familie. Este foarte periculoasă înfiinţarea unor cabinete de consiliere private care pot fi utilizate în scopuri religioase sau ideologice şi care pot atenta la drepturile şi libertăţile fundamentale garantate de Constituţie.
Liga Pro Euroa solicită ca Ministerul Sănătăţii să avizeze negativ actualul proiect de lege şi să solicite totodată opinia profesională a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
3. Consiliul pentru Combaterea Discriminării discriminează?
Prin Hotărîrea nr. 75 din 1 februarie 2012, CNCD a clasat dintr-o singură trăsătură de condei un număr de 24 de cazuri referitoare la discriminarea BRUR. Aceste cazuri figurau în autosesizarea iniţiată la data de 28.01.2010 de către István Haller, membru al Colegiului Director al CNCD, iar motivul clasării dosarului este retragerea petiţiei de autosesizare, ceea ce înseamnă că în ianuarie 2010 s-a autosesizat, timp de 2 ani nu a analizat în fond şi nu a luat o hotărîre privind propria autosesizare iar în februarie 2012 a clasat cazul prin retragerea propriei autosesizări.
Liga Pro Europa consideră că prin această hotărîre CNCD a încălcat grav însuşi statutul său legal conţinut în Ordonanţa Guvernului nr. 137 din 2000 care în art. 20 alin. 7 stipulează că Colegiul Director al CNCD are obligaţia de a lua o hotărîre privind plîngerile înaintate în termen de 90 de zile de la data înregistrării lor, termen care în cazul situaţiilor de discriminare a BRUR a fost grav nesocotit. CNCD nu a respectat termenele legale de deliberare, şi timp de doi ani de zile a găsit o singură ocazie de a discuta cazurile de discriminare a BRUR, într-o şedinţă menită să le claseze prin retragerea autosesizării.
Totuşi, în aceaşi perioadă numeroase alte cazuri înregistrate la CNCD au fost discutate şi s-au emis hotărîri cu privire la ele. Prin această hotărîre CNCD nu face decît să demonstreze că nu este o instituţie independentă şi că deşi menirea ei este să prevină, să combată şi să sancţioneze discriminarea, procedează ea însăşi la discriminarea unor comunităţi. Este îndeobşte cunoscută şi documentată discriminarea în România a cultului greco-catolic prin abuzuri administrative, tergiversarea proceselor în instanţă, neaplicarea hotărîrilor judecătoreşti rămase definitive, şicane şi hărţuieli administrative, etc. CNCD prin clasarea dosarelor referitoare la parohiile greco-catolice, între care cazuri de extremă gravitate cum ar fi Ungheni, Săpînţa, Chiheru de Jos, a produs grave prejudicii intereselor BRUR şi s-a sustras misiunii sale de a semnala discriminarea unde, şi ori de cîte ori are loc, indiferent de comunitatea afectată. Prin această decizie, considerăm că se urmăreşte împiedicarea documentării cazului discriminării colective şi structurale a BRUR în faţa instanţelor de drepturile omului internaţionale şi a instituţiilor care veghează la respectarea libertăţii religioase în România. Liga Pro Europa ia în calcul constituirea ca parte cu interese legitime şi atacarea în contencios administrativ a Hotărîrii nr. 75/2012 a CNCD.
Smaranda Enache
Copreşedintă
11 aprilie 2012
© 1989 - 2024 Liga Pro Europa