Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.

Liga Pro Europa

Colegiul democrației 2003

Consultant program: Mircea Suhăreanu, coordonator program: Kovács Gyöngyvér.
Colegiul Democraţiei program local de educaţie civică care se desfăşoară pe parcursul unui an şcolar. În 2003, CD a finalizat ediţia a IX-a şi a început cursurile ediţiei a X-a.
Finanţatori: Fundaţiei Ch. St. Mott, Fundaţiei Heinrich Böll, Fundaţia Illyés Ungaria, IDEE.
Parteneri: Inspectoratul Şcolar, licee târgumureşene.

În anul 2002 Colegiul a oferit cursuri de educaţie civică nui grup de 25 de studenţi, care au fost selectaţi dintr-un număr de 104 de candidaţi, luînd în considerare interesul manifestat în consolidarea democraţiei şi a drepturilor omului. (ediţia a IX-a, care s-a încheiat în iulie 2003), precum şi unui grup de 25 de studenţi selectaţi din 47 candidaţi (ediţia a X-a, care a început în septembrie 2003). Membrii grupului aparţin mai multor etnii. Astfel Colegiul le oferă oportunitatea unică de a lucra împreună într-un oraş unde comunitatea locală este încă divizată din punct de vedere etnic şi lingvistic.
1. Cursurile au fost organizate săptămînal, alternîndu-se cu ateliere de lucru şi vizite de studiu. Colegiul a ajutat, de asemenea, la dezvoltarea deprinderilor de lider ale studenţilor, ale acelora care sînt motivaţi în implicarea civică şi sînt activi în organizaţii de tineret. Temele cursurilor s-au axat pe statul de drept, drepturile omului şi ale minorităţilor, democraţia parlamentară şi autonomia locală, standarde interne şi internaţionale ale drepturilor omului şi ale minorităţilor, alternîndu-se cu cursuri şi ateliere de lucru desfăşurate la instituţii locale (poliţia, primăria, judecătoria). În total s-au ţinut 14 cursuri şi 10 ateliere de lucru. Printre referenţi au fost: Frunda György, Szabó Ödön, Cristian Pârvulescu, Horaţiu Dumbravă, Mihály Spielmann, Paul Philippi, Manuela Ştefănescu, Ladislau Grün – experţi şi activişti civici binecunoscuţi

2. Grupul a participat de asemenea la vizite de studiu în Bucureşti şi la Budapesta pentru a face cunoştinţă cu funcţionarea Parlamentului, Guvernului şi Preşedinţiei, ale ambasadelor şi centrelor culturale în ambele capitale.
Această experienţă paralelă, a ajutat participanţii de a învinge prejudecăţile unul faţă de celălalt şi le-au pregătit de a avea un rol activ în reconcilierea româno-maghiară.

3. La încheierea cursurilor studenţii au ţinut o dezbatere la Primărie, şi pentru o zi au simulat că îndeplinesc sarcinile Consiliului municipal. Ei au prezentat propuneri concrete pentru a fi implementate de administraţia locală. În fiecare an cîteva din propunerile lor ajung pe agenda consiliului local.

4. Studenţii şi-au adus contribuţia cu eseurile şi studiile de caz proprii, care au fost publicate la sfîrşitul cursurilor.
Colegiul Democraţiei a oferit oportunitatea pentru contacte şi schimburi româno-maghiare directe.
La sfîrşitul cursurilor studenţii au primit o diplomă de absolvire care certifică pregătirea lor în educaţie civică şi managmentul conflictului. Diplomele au fost înmînate într-un cadru festiv la care a participat un public larg şi a avut un ecou mare în mass media. Cei mai activi studenţi au dobîndit calitatea de voluntari ai LPE. Ei menţin legăturile cu LPE şi participă la activităţile organizaţiei în cadrul altor proiecte.
Datorită impactului proiectului în cadrul liceelor târgumureşene, tot mai mulţi liceeni sînt interesaţi să urmeze aceste cursuri iar grupuri civice din alte comunităţi multietnice din România îşi propun să organizeze cursuri similare.