Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.

Liga Pro Europa

Colegiul democrației 2001

Coordonator program: Kovács Gyöngyvér
Consultant: Mircea Suhăreanu

Colegiul Democraţiei este un pro­gram unic de educaţie civică iniţiat de Liga Pro Europa în anul 1994.
Pînă în prezent. acest program a fost absolvit de 161 tineri care sînt activi în administraţia locală, mass-media, partide politice, organizaţii neguvernamentale sau sînt studenţi la facultăţile de ştiinţe politice, relaţii internaţionale, sociologie, drept, istorie, studii europene, administraţie publică.
Proiectul permite unui grup de tineri români, maghiari, romi şi germani cunoaşterea ap­ro­­fundată şi nemijlocită a me­ca­nis­melor statului de drept, con­tactului direct cu organis­mul parlamentar, gu­ver­na­men­tal şi judiciar, exerciţiul democratic în raportul cetăţean–stat de drept, cetăţean–co­mu­ni­tate naţională, cetăţean–comunitate internaţională. Totodată contribuie la crearea noilor elite politice, stimularea implicării tinerilor în viaţa publică şi administraţie locală. Prin calificarea lor în domeniul democraţiei aplicate, a funcţionării statului de drept, participanţii la proiect devin multiplicatori în societate, contribuind la promovarea valorilor democratice şi pluraliste în România. Cu ocazia stagiilor efectuate la Bucureşti şi Budapesta  proiectul permite contactul direct între tineri şi organismul parlamentar, guvernamental şi judiciar la cel mai înalt nivel. Proiectul se încheie cu un exerciţiu practic al autonomiei locale, tinerii participanţi constituind pentru o zi consiliul municipal ad-hoc al oraşului Tîrgu-Mureş, dezbătînd problemele comunităţii locale într-o sesiune publică şi lansînd propuneri concrete de politici publice menite să sprijine dezvoltarea durabilă.

La ediţia a VII-a, încheiată în anul 2001 s-au desfăşurat 17 cursuri, 6 ateliere de lucru, iar în luna iulie colegiştii au participat la Primăria Tinerilor şi la cursurile Universităţii de vară „Bálványos”. Ediţia a VIII-a şi-a început cursurile în luna octombrie, pe parcursul celor trei luni s-au desfăşurat 5 cursuri şi 2 ateliere de lucru, în cadrul unor sesiuni bilunare.
La cursurile şi atelierele de lucru au fost invitaţi ca referenţi profesori universitari, politologi, politicieni, sociologi şi personalităţi ale vieţii publice, ca şi reprezentanţi ai instituţiilor locale şi centrale, cum ar fi: Renate Weber, Frunda György, Cristian Pîrvulescu, Grün Ladislau, Gazdovits Nicolae, Gabriel Andreescu, Alexandru Cistelecan, Spielmannn Mihály, Paul Philippi, Letiţia Mark. Temele abordate în cadrul prelegerilor s-au referit la funcţionarea statului de drept, separarea puterilor în stat, esenţa democraţiei, pluralismul politic, transparenţa parlamentară, cooperarea regională, drepturile omului şi ale minorităţilor, elemente de istorie şi cultură ale comunităţilor din Transilvania, integrarea euro-atlantică — participanţii avînd posibilitatea de a adresa întrebări, a comenta şi dezvolta diferitele teme aflate în dezbatere, astfel problemele puse în discuţie au fost mai bine aprofundate.
Studenţii au participat şi la dezbateri cu reprezentanţi ai justiţiei, poliţiei, administraţiei locale, precum şi cu reprezentanţi ai Parlamentului, Guvernului şi Preşedinţiei în cadrul stagiului practic de la Bucureşti. Una din valenţele proiectului Colegiul Democraţiei fiind şi reconcilierea istorică româno-maghiară, acelaşi program de vizite a fost prevăzut şi pentru Budapesta. Studenţii au primit informaţii legate de funcţionarea statului de drept din această ţară şi au avut posibilitatea de a compara modul de funcţionare a Parlamentului şi Guvernului din Ungaria cu instituţiile similare din România, totodată să poarte o discuţie despre locul Ungariei şi României în procesul de integrare europeană, despre măsurile necesare integrării.
Avînd „rolul” de primar şi de consilieri, tinerii au ţinut o şedinţă publică — Primăria Tinerilor — la care au dezbătut „problemele curente” cele mai importante ale oraşului, (aceste probleme fiind identificatede ei) şi au prezentat propuneri concrete pentru soluţionarea lor. Ulterior „hotărîrile” votate de către colegişti au fost transmise şi consilierilor municipiului Tîrgu-Mureş, o parte din ele intrînd pe agenda Consiliului Municipal.
Eseurile tinerilor pe teme ca: Transilvania; comunităţile minorităţilor naţionale – convieţuire; drepturile fundamentale ale omului/ copilului/ minorităţilor etnice/ lingvistice; sistemul de educaţie din România; naţionalism/ prejudecăţi; democraţia/ instituţiile statului de drept/ ONG-uri, au fost publicate în volum.
La ediţia din anul 2001 s-a simţit o îmbunătăţire a colaborării cu instituţiile locale. Reprezentanţii lor au răspuns afirmativ invitaţiilor noastre de a susţine cursuri la Colegiul Democraţiei (Primărie, Prefectură, Judecătorie, Tribunal, Poliţie)
Programul a avut un ecou favorabil în presa locală, în presa din Ungaria (cu ocazia stagiului desfăşurat la Budapesta), mai puţin în presa centrală.
Acest proiect a permis ca tinerii participanţi să-şi însuşească deprinderi asociative şi de parteneriat. Antrenarea lor ca multiplicatori, dar şi ca iniţiatori ai unor activităţi civice sau sociale, dezvoltarea spiritului de voluntariat şi asociativ al tinerilor, şi nu în ultimul rînd facilitarea instruirii lor de către personalităţi ale vieţii politice, sociale, civice sau universitare, constituie importanţa prezentului proiect educaţional.

Finanţatorii proiectului au fost: Fundaţia Heinrich Böll din Germania, Fundaţia Charles Stewart Mott din SUA, Delegaţia Comisiei Europene în România.