Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.

Liga Pro Europa

Educația religioasă în școlile publice

13_altera_VI_2000_liga_Pro_Europa

Cuprins

Prefaţă 7

Mulţumiri 10

1. Descrierea proiectului
1.1. Contextul general 11
1.2. Motivaţia proiectului 16
1.3. Scopul şi obiectivele 20
1.4. Etapele proiectului 21
1.5. Metodologia cercetării educaţiei religioase în şcolile publice din Romania 22
1.6. Echipa proiectului şi colaboratorii 26
2. Norme şi practici în educaţia religioasă din şcolile publice în România
2.1. Scurt istoric al predării religiei în şcoli după căderea comunismului 27
2.2. Statutul juridic al disciplinei religie – ambiguităţi şi confuzii 32
2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia 41
2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinind minorităţilor religioase 49
2.5. Manualele de religie-analiză de conţinut 53
2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult în şcoli
2.7. Cazuri de indoctrinare şi tratamente umilitoare
3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor ddactice
3.1. Opinii formulate în cadrul dezbaterilor 90

https://biblioteca-digitala.ro

3.2. Opiniile monitorilor locali 99
3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor 101
3.4. Evaluarea chestionarilor pe regiuni istorice 111
4. Educaţia religioasă în alte state 126
5. Concluzi generale 143
&. Recomandări 148

Postfaţă 153
Lista abrevierilor 156
Note 157
Note biografice ale autorilor 162

Anexe
I.Lista cultelor religioase recunoscute oficial 164
II. Răspunsul MEC la solicitarea Bisericii Greco-Catolice din Oradea 165
III. Modelul chestionarelor 167
IV. Lista unităţilor de învăţămint 173
V. Lista localităţilor 177
VI.Lista manualelor analizate178
VII. Comunicatul de presă al Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea 180
VIII. Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti, fragment 181
IX. Ghidul de evaluare pentru religie, fragment 182
X. Sesizarea secretarului Bisericii Greco-Catolice 184
XI. Hotărîrea nr. 279/2007 al CNCD, fragment 188
XII. Hotărîrea din 21 noeimbrie 2006 al CNCD, fragment 190