S
i t u a ţ i a r e s p e c t ă r i i d r e p t u r i
l o r o m u l u i î n R o m â n i a, activităţile Ligii PRO EUROPA în domeniu în anul 2001
Coordonator principal: Haller István Asistent: Pánczél Katalin, juristă Colaborator extern: Meda Grama, avocat
Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA, înfiinţat
în 1993, monitorizează respectarea drepturilor omului şi minorităţilor
de către autorităţi, la nivel local şi regional, oferă consultanţă
gratuită persoanelor ale căror drepturi au fost lezate, le susţine
cauza în faţa autorităţilor, elaborează studii de caz, organizează
reuniuni menite să contribuie la consolidarea unei culturi a
drepturilor omului. Una dintre priorităţile Biroului o constituie
studierea şi mediatizarea tratamentului discriminatoriu împotriva
romilor.
Raportul de ţară cu privire la progresele României în vederea integrării (în
continuare Raportul UE), elaborat pentru anul 2001 de experţii Comisiei
Europene, consideră că dintre criteriile de aderare stabilite la
Copenhaga în iunie 1993, la capitolul criteriilor politice, România
„continuă să le îndeplinească”. În anul 2001 s-a înregistrat un progres
considerabil, existînd însă dificultăţi în reforma administraţiei
publice, asigurarea independenţei sistemului judiciar, modernizarea
Codului penal, demilitarizarea poliţiei, protecţia copiilor
instituţionalizaţi, combaterea efectivă a discriminării romilor.
Acţiunile Ligii PRO EUROPA în domeniul drepturilor omului au fost
menite să cotribuie la implementarea criteriilor politice de aderare la
Uniunea Europeană.
Problemele
celor aproape 150 de persoane care s-au adresat Biroului pentru
Drepturile Omului au fost într-un procent de 65% în domeniul
drepturilor omului (27% privind dreptul la proprietate, 13% dreptul de
acces la justiţie, 10% drepturi sociale, 8% abuzuri ale Poliţiei, 7%
drepturile copilului). Dintre celelalte probleme, care afectează
exercitarea drepturilor omului, 12% au fost conflicte de muncă.
Persoanele care au considerat că sînt victime provin din Tîrgu-Mureş în
proporţie de 67%, din alte localităţi ale judeţului Mureş 30%, din zone
limitrofe judeţului 2%, din alte zone 1%. Aceste procente arată că
majoritatea cazurilor nu ajung la suprafaţă, rămîn necunoscute.
1. Respectarea drepturilor civile şi politice
1.1. Abuzuri ale Poliţiei
Referitor
la Poliţie, Raportul UE menţionează: „cazuri de tratament inuman şi
degradant continuă să fie raportate de organizaţii de drepturile
omului. Nu există dovadă care ar sugera că aceste cazuri ar fi
rezultatul unei sistematice desconsiderări de către Poliţie a
necesităţii de respectare a drepturilor omului.” Raportul evidenţiază
şi dificultăţile întîmpinate de victime datorită sistemului militar
existent în Poliţie, efectuarea anchetelor penale de către procuraturi
militare. În concluziile Raportului se menţionează necesitatea
demilitarizării Poliţiei române, creşterea responsabilizării Poliţiei
pentru activităţile sale, asigurarea unor acţiuni proporţionale cu
nevoile. Biroul pentru
Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA a înregistrat în 2001 un
număr de 12 cazuri de abuzuri (care se înscriu în sfera tratamentului
inuman, vătămărilor corporale, violărilor de domiciliu) ale poliţiei
din judeţul Mureş. În aproape toate cazurile victimele, după ce depun
plîngere penală, sînt intimidate de poliţişti şi procurori militari,
prin urmare îşi retrag declaraţiile, chiar dacă există martori şi
suficiente probe. Cîteva exemple de cazuri: C.D.,
după o discuţie verbală cu un civil, a fost lovit atît de şeful de post
al poliţiei din P. cît şi de un jandarm, în faţa a aproximativ 50 de
martori. În afara declaraţiei martorilor (la plîngerea penală au fost
ataşate 3 declaraţii) există şi certificat medico-legal. În ciuda
tuturor evidenţe, plîngerea a fost retrasă, urmărirea penală încheiată. În
localitatea A. doi subofiţeri de poliţie au pătruns în locuinţa lui K.
L., lovind persoanele aflate la el în vizită (6 persoane dintre care 4
minori). Două victime au fost spitalizate. Poliţiştii au confiscat sume
de bani şi bunuri. Deşi autorităţile au fost sesizate, începerea reală
a urmăririi penale s-a produs abia după ce Liga PRO EUROPA a sesizat
faptul că urmăreşte desfăşurarea anchetei (cu o lună după evenimente). Liga
PRO EUROPA, împreună cu alte organizaţii de drepturile omului, a propus
Guvernului să amendeze de urgenţă legislaţia privind uzul de armă, în
sensul limitării drastice a situaţiilor în care poliţiştii şi jandarmii
pot recurge la acest mijloc extrem.
1.2. Accesul la justiţie, independenţa justiţiei
Referitor
la accesul la justiţie, Raportul UE afirmă că procedura civilă nu este
atractivă datorită costurilor şi lungimii în timp a soluţionării
cazurilor. În domeniul procedurii penale, se garantează dreptul la
apărare a persoanelor. În concluzii se propune o modernizare a Codului
penal, pentru a scoate din sfera infracţiunilor unele fapte cum ar fi
insulta şi calomnia. Raportul consideră totodată că nu s-a realizat
independenţa justiţiei faţă de puterea executivă, avînd loc un număr
însemnat de demiteri din posturi, transeferuri de judecători, fără
motive clare. În urma
analizării unor cazuri în care Liga PRO EUROPA a fost sesizată, dar şi
în urma participării reprezentantului Biroului pentru Drepturile Omului
de repetate ori la procese, au fost constatate următoarele:
1. Anchetele penale, în
unele cazuri, se desfăşoară foarte lent. Concomitent cu tergiversarea,
victimele sînt intimidate sau li se propune să ajungă la o înţelegere
cu învinuiţii. Sînt situaţii în care apar grave erori (spre exemplu
persoane decedate în circumstanţe suspecte sînt înhumate fără un examen
medico-legal serios). Motivul pentru care unele anchete penale se
efectuează deficitar poate fi corupţia sau dezinteresul faţă de
problematica drepturilor omului. În
cazul C. G. s-a cerut clarificarea condiţiilor de deces al unui tînăr,
în timpul serviciului militar. Parchetul Militar din B. a refuzat
acordarea unui răspuns în scris pînă la implicarea LPE. S-a făcut o
plîngere penală împotriva persoanelor necunoscute. Ulterior, Parchetul
Militar B. a afirmat că „în pofida solicitărilor existente la momentul
oportun Serviciul Judeţean de medicină Legală Sibiu nu a desfăşurat
constatarea medico-legală necesară”. În această situaţie, plîngerea
penală a fost extinsă şi asupra persoanelor vinovate pentru lipsa unei
investigaţii medicale serioase. Fără să se răspundă punctual la
plîngerea penală, în ciuda faptului că anterior recunocuse neglijenţa
de serviciu, Parchetul Militar a dispus neînceperea urmăririi penale. În
cazul M. G., două persoane au fost călcate de un tractor condus de un
minor. S-a înaintat plîngere penală împotriva persoanei care a cedat
conducerea tractorului unei persoane neavizate, cît şi împotriva
minorului. După lungi tergiversări şi încercări de a convinge
persoanele vătămate să-şi retragă plîngerea şi să accepte daune civile
minore, s-a dispus neînceperea urmăririi penale.
2. Sistemul parchetelor militare poate
oferi posibilitatea muşamalizării cazurilor de abuzuri comise de
poliţişti. Majoritatea victimelor abuzurilor poliţiei au declarat
Biroului pentru Drepturile Omului că intimidările din partea
procurorilor militari sînt foarte frecvente.
3. Inculpaţii care nu au resurse materiale pentru
a plăti un avocat şi beneficiază de avocaţi din oficiu, cu rare
excepţii, nu sînt apăraţi în mod corespunzător. Deseori avocatul din
oficiu desemnat nefiind în sală, se oferă un alt coleg pentru apărare,
care nu a văzut niciodată dosarul şi nu argumentează deloc în apărarea
inculpatului. În aceste condiţii, inculpaţii sînt lipsiţi de o apărare
reală, iar judecătorii nu iau măsuri pentru stoparea fenomenului.
4. Comparînd sentinţe penale, în
care există fapte şi circumstanţe similare, în unele cazuri de pot
observa mari diferenţe între condamnări. Tratamentul poate fi
discriminatoriu şi în aplicarea arestului preventiv.
5. Procelese civile sînt
foarte costisitoare, prin urmare multe persoane se resemnează cu
paguba, neavînd resurse materiale pentru a-şi cîştiga drepturile.
Aceste procese au, de regulă, şi o durată mult prea lungă, ceea ce
constituie un alt motiv pentru renunţare la drepturi.
6. Există situaţii în care apar greşeli serioase în sentinţe. Într-un
caz (cazul B. L.) cunoscut de Biroul pentru Drepturile Omului, Curtea
Supremă de Justiţie a retrimis sentinţa spre corectare, iar instanţa
inferioară a refuzat acest lucru.
7. În unele cazuri, întîrzie nemotivat punerea în aplicare a deciziilor. Chiar
cu o sentinţă favorabilă, definitivă, persoanele care au suferit daune
trebuie să aştepte un timp îndelungat pînă la recăpătarea drepturilor.
În cazul M. A. instanţele au stabilit dreptul de proprietate al
persoanei în cauză asupra unui teren, dar, în mod abuziv, terenul a
fost folosit în continuare de cel care l-a ocupat ilegal. Executorii
judecătoreşti au refuzat să pună sentinţa în aplicare.
1.3. Libertatea presei
Raportul
UE critică prevederile Codului penal prin care ziariştii pot fi
incriminaţi pentru ofensă adusă autorităţii sau ultraj, propunînd
modernizare lui. Conform
constatării Biroului pentru Drepturile Omului, jurnaliştii au fost
intimidaţi ani de zile de posibilitatea unor procese penale îndreptate
împotriva lor. În ultima vreme acest fenomen a scăzut în amploare, a
devenit însă mai evident un alt fenomen, la fel de periculos pentru
libertatea presei: cel al subordonării directe a unor organe de presă
Guvernului. Hotărîrea Guvernului nr. 886 din 13 septembrie 2001, prin
articolul 1, prevede: „Agenţia Naţională de Presă Rompres se
organizează şi funcţionează ca instituţie publică de interes naţional,
cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Informaţiilor
Publice.” Astfel Ministerul Informaţiilor Publice se transformă într-un
minister al propagandei, iar ROMPRES-ul subordonat expres acestuia.
Trebuie menţionat faptul că ROMPRES-ul nu a avut o independenţă nici
anterior noii hotărîri, directorul general fiind numit de primul
ministru. Media Task Force din cadrul Pactului de Stabilitate a trimis
o scrisoare către Ministerul Informaţiilor Publice cerînd modificare
ordonanţei, prin care se garantează independenţa acestui organ de presă. Într-o
declaraţie semnată de Liga PRO EUROPA şi alte organizaţii de drepturile
omului s-a cerut în mod expres adoptarea unei legislaţii care să
garanteze independenţa şi autonomia ROMPRES-ului.
1.4. Dreptul de proprietate
Raportul
UE relatează modificările intervenite prin intrarea în vigoare a legii
privind retrocedarea bunurilor confiscate în timpul regimului comunist.
„În ciuda acestor evoluţii, implementarea legii s-a dovedit a fi
dezamăgitoare”, nu au fost adecvat definitivate procedurile de calcul
ale compensărilor — completează Raportul. O altă deficienţă a
legii: nu a soluţionat problema proprietăţilor bisericeşti. Nerespectarea
dreptului la proprietate a fost, în decursul anilor, problema cea mai
frecventă cu care s-a confruntat Biroul pentru Drepturile Omului.
Legislaţia era incompletă, dar nici nu se puneau în aplicaţie conform
prevederilor lor. În mod voit s-a întîrziat şi se întîrzie încă
eliberarea titlurilor de proprietate, terenul fiind folosit de alte
persoane decît de proprietari; proprietarii sînt puşi în situaţia de a
se lupta în faţa instanţelor pentru punerea în posesie, cu costuri
ridicate, trecînd printr-o lungă procedură; există terenuri care au
fost trecute, ilegal, în proprietatea unor autorităţi publice locale;
unele dintre case ce urmau a fi retrocedate au fost vîndute ilegal
persoanelor care îi aveau în chirie (în general unor persoane care au
funcţii importante în cadrul diferitelor autorităţi), urmînd şi în
aceste cazuri procese care durează de ani de zile şi vor mai dura.
Cazul Brumărescu vs. România, în care statul Român a fost condamnat de
către Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg pentru
nerespectarea dreptului la proprietate probabil va produce efecte în
jurisprudenţa românească.
O
problemă aparte o constituie problema proprietăţii bisericilor. Din
toate retrocedările aplicate pînă acum, proprietăţile care au aparţinut
unor biserici au fost, în mod evident discriminatoriu, exceptate. Deşi
Guvernul României a promis încă în 1993 că va soluţiona această
problemă, în cei opt ani promisiunea nu a fost respectată. Biserica
Greco-Catolică, desfiinţată în mod abuziv de regimul comunist, a primit
înapoi o parte infimă din imobilele pe care le-a avut. Unele au fost
cîştigate prin procese, în alte cazuri — mult mai numeroase — instanţa
a refuzat retrocedarea, folosind argumente emotive şi nu legale. În
ultima perioadă, pentru a evita retrocedarea, Biserica Ortodoxă Română
a trecut la demolarea bisericilor — chiar monumente! — care au
aparţinut greco-catolicilor.
Există demolări şi distrugeri şi ale altor clădiri care au aparţinut unor culte. Guvernul
a refuzat în mod constant şi retrocedarea bunurilor Bisericii
Romano-Catolice, bisericilor protestante, cultului mozaic şi a altor
culte minoritare, sau a practicat o retrocedare care nu a putut fi pusă
în practică, obligîndu-i pe proprietarii de drept să intenteze procese
civile împotriva posesorilor abuzivi, cu costuri ridicate şi necesitînd
timp foarte îndelungat. Într-un
mod cît se poate de pervers, modalitatea de soluţionare a problemei
proprietăţii de către Guvernul României pune faţă-n-faţă pe enoriaşi şi
biserică: proprietăţile bisericilor au fost date, în schimbul unor
terenuri care au rămas în proprietatea statului, la enoriaşi, iar în
situaţia în care bisericile îşi cer înapoi aceste terenuri, sînt
afectaţi enoriaşii.
1.5. Libertatea de circulaţie
Raportul UE, întocmit la 13 noiembrie 2001, nu specifică limitarea libertăţii de circulaţie. Biroul
pentru Dreptuile Omului consideră însă că Ordonanţa de urgenţă privind
îndeplinirea de către cetăţenii români, la ieşirea din ţară, a
condiţiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene şi în
alte state, nr. 144/2001, care a intrat în vigoare la 1 decembrie 2001,
este o măsură care limitează acest drept. (Guvernul României a eliberat
şi în perioada 1992-1996 hotărîri prin care s-a îngrădit libertatea de
circulaţie a cetăţenilor României, prin întroducerea unor taxe pentru
ieşirea din ţară.) Prin Ordonanţa 144/2001 persoanele care doresc să
călătorească în afara României sînt obligate să prezinte la ieşirea
ţară asigurare medicală, bilet de călătorie dus-întors, o sumă în
valută. Explicaţia dată de Guvern: acest lucru ni se cere de către
Uniunea Europeană. Explicaţia nu este doar una falsă, dar induce în
persoane şi un resentiment faţă de integrarea europeană a României, din
moment ce se simt — pe drept — lezaţi în drepturi. Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului, la art. 13. al. 2 prevede: „orice
persoană are dreptul să părăsească orice ţară, inclusiv a sa, şi de a
reveni în ţara sa”. Îngrădirile de genul celor prevăzute în ordonanţă
sînt permise exclusiv statelor ţintă, nu şi a celor de origine. Prin
urmare, toate persoanele întoarse de la 1 decembrie 2001 de pe graniţă
pot cere Statului Român despăgubiri atît pentru daune materiale, cît şi
pentru daune morale.
1.6. Alte aspecte ale respectării drepturilor civile şi politice
•
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.112/30 august 2001 prevede pedepse
pentru trecerea ilegală a frontierelor altor state de către cetăţeni
români şi apatrizi cu domiciliul în România. Conform jurisprudenţei
Curţii europene a drepturilor omului, expulzarea unei persoane aflate
ilegal pe teritoriul unui stat membru al Consiliului Europei reprezintă
o măsură administrativă, justificată de controlul imigraţiei, ordonanţa
însă califică fapta ce a determinat expulzarea unei persoane drept
infracţiune, instituind o triplă sancţiune: închisoare de la 3 luni la
2 ani, confiscarea unor bunuri sau valori şi retragerea (sau amînarea
eliberării) paşaportului pe o perioadă de 5 ani. •
Ordonanţa de Urgenţă nr.141/25 octombrie 2001 pentru sancţionarea unor
acte de terorism şi unor fapte de încălcare a ordinii publice prevede
obligaţia operatorilor „serviciilor de poştă şi telecomunicaţii… de a
comunica de îndată, ministrului comunicaţiilor şi informaţiilor…
informaţiile necesare identificării persoanelor care au săvarşit
infracţiunile prevăzute în prezenta…” Rezultă că intrega corespondenţă
scrisă sau telefonică a tuturor persoanelor din România va putea fi
supravegheată pe baza unei măsuri pur administrative, luate în
interiorul unui minister, în afara oricarui control judiciar.
2. Respectarea drepturilor economice, sociale şi culturale
Problema
drepturilor sociale este una controversată şi pe plan internaţional,
modul de respectare depinzînd de condiţiile economice ale ţării. Cum
România se află într-o criză de un timp îndelungat, nu ne putem aştepta
ca drepturile sociale să se respecte la nivelul ţărilor cu o economie
stabilă. Raportul UE
specifică: „au fost lansate variate iniţiative, dar, datorită lipsei
resurselor şi capacităţii administrative limitate, implementarea lor a
fost frînată”. Pentru a
urmării situaţia existentă, Liga PRO EUROPA a adresat următoarea
scrisoare către primăriile din localităţile Band, Brîncoveneşti,
Eremitu, Ernei, Glodeni, Gurghiu, Livezeni, Petelea, Nadeş, Sîngeorgiu
de Mureş, Sîngeorgiu de Pădure, Sînpaul, Tîrnăveni, Tîrgu-Mureş,
Voivodeni, Zagăr: „Biroul
pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA doreşte să
evalueze nivelul de sărăcie din diferite localităţi ale judeţului
Mureş. Pentru o evaluare cît mai corectă, Vă rugăm să ne informaţi cîte
persoane au cerut motivat ajutor social din partea Primăriei, şi — din
motive bugetare care nu necesită explicaţii — în ce procent au putut fi
satisfăcute aceste cereri. Vă rugăm totodată să ne menţionaţi şi
cuantumul mediu al ajutorului social pe persoană.”
Pe baza răspunsurilor s-a realizat următorul tabel:
Localitate |
Nr. solicitant |
Nr. beneficiar |
Observaţii |
Band |
372 |
0 |
Pentru situaţii deosebite s-au acordat ajutoare de urgenţă în baza
legii nr. 67/1995 |
Ernei |
464 |
0 |
„Din lipsă de fonduri nu am acordat ajutoare sociale în anul 2000 şi
nu avem fonduri prevăzute în buget nici pe anul 2001.” |
Glodeni |
494 |
0 |
Lipsă de fonduri. În cursul anului 2001 au fost aprobate ajutoare de
urgenţă la trei persoane în valoare de 2.400.000 lei. |
Nadeş |
149 |
0 |
„Aceste persoane nu au beneficiat de ajutorul social datorită lipsei
resurselor financiare, actualmente trăind nu sub pragul de sărăcie (este
mult spus), ci se află pur şi simplu în agonie, neavînd nici o sursă de
existenţă.” |
Petelea |
513, din care 139 aprobate |
0 |
Bugetul nu permite plata ajutorului social. |
Sînpaul |
731 |
0 |
Lipsă fonduri. |
Tîrnăveni |
133 |
0 |
Lipsă fonduri. |
Voivodeni |
240, din care 33 aprobate |
0 |
Ultima plată a plăţii ajutorului social: 30 iunie 1998. |
În concluzie:
în prezent mecanismul de acordare a ajutorului social face imposibilă
acordarea sa unor mase importante de oameni, lipsiţi de mijloace de
existenţă.
3. Drepturile minorităţilor şi protecţia minorităţilor 3.1. Discriminarea
Raportul
UE, în concluzii, afirmă necesitatea combaterii discriminarii. „Legea
împotriva discriminării a fost adoptată, dar încă nu este operaţională.” În cursul anului 2001, ca şi în anii precedenţi, Liga PRO EUROPA a desfăşurat o importantă campanie împotriva discriminării: •
la 12 februarie a avut loc o întîlnire a organizaţiilor de drepturile
omului la Bucureşti, la care s-a discutat modul de implementare a
Ordonanţei Guvernului 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare; •
la 13 februarie a avut loc o discuţie cu reprezentantul LPE şi a
Consiliului Britanic cu privire la situaţia drepturilor omului şi
minorităţilor naţionale din România, în special privind problema
discriminării; • între 14-18
mai a avut loc întîlnirea Grupului de Lucru al ONU pentru Minorităţi la
Geneva (Elveţia), la care reprezentantul LPE a cerut includerea între
recomandările către guverne a unei solicitări de a recunoaşte
compentenţa Comitetul ONU pentru Eliminiarea Discriminării Rasiale în
situaţia plîngerilor individuale; iniţiativa a avut succes, prima
dintre recomandări fiind chiar aceasta; • la 6 iunie — LPE a organizat o masă rotundă pe tema combaterii discriminării şi rasismului; •
între 26 august - 7 septembrie copreşedinta LPE a participat la World
Conference Against Racism organizat în Durban, Africa de Sud; •
la 24 septembrie 2001 LPE a organizat seminarul Strategii de combatere
a rasismului, la care au fost prezentate concluziile conferinţei
mondiale împotriva rasismului, xenofobiei şi altor forme de intolernaţă
- Durban 2001 şi cadrul juridic de combatere a rasismului în România; •
între 8-11 noiembrie reprezentaţii LPE au participat la seminarul
Combaterea discriminării în România prin proceduri judiciare, organizat
la Sinaia; • între 15-17
noiembrie reprezentantul LPE a participat la seminarul Implementarea
legislaţiei antidiscriminatorii europene, organizat la Sinaia. În
urma monitorizării unor cazuri de discriminare, şi ca urmare a
schimbului de experienţă cu alte organizaţii, pot fi trase următoarele
concluzii: 1. În urma
intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului 137/2000 (din 1 noiembrie
2000), în România există o lege împotriva discriminării. Această normă
legislativă a rămas însă parţial inaplicabilă, prin întîrzierea (de mai
mult de un an) a înfiinţării Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării. 2. Deşi
ordonanţa prevede clar că în afara sancţiunilor contravenţionale, ce ar
trebui aplicate de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării,
victimele sau organizaţiile neguvernamentale cu activitate în domeniul
drepturilor omului pot înainta atît plîngeri penale (împotriva
funcţionarilor publici), cît şi civile, potrivit dreptului comun,
organele de urmărire penală şi instanţele de judecată tind să se opună
acestor posibilităţi. 3.
Ministerul de Externe a României a promis, printr-o scrisoare trimisă
LPE, că Guvernul României va recunoaşte, înaintea Conferinţei Mondiale
Împotriva Rasismului (Durban), dreptul persoanelor care se consideră
victime ale discriminării de a înainta plîngeri la Comitetul ONU pentru
Eliminiarea Discriminării Rasiale în situaţia plîngerilor individuale.
Acest lucru nu a avut loc, astfel victimele discriminării sînt lipsite
de protecţie internaţională. 4.
În aceste circumstanţe este deosebit de important ca organizaţiile
neguvernamentale de drepturile omului să iniţieze acţiuni în faţa
instanţelor împotriva persoanelor fizice şi juridice care comit
discriminare, arătînd opiniei publice că fenomenul discriminării nu
poate fi tolerată. Aceste acţiuni vor avea şi rolul stabilirii unei
jurisprudenţe în domeniu.
3.2. Drepturile minorităţilor 3.2.1. Situaţia romilor
În
concluziile Raportului UE se arată: „S-a adoptat o Strategie
guvernamentală privind îmbunătăţirea situaţiei romilor. Acum e nevoie
de eforturi care să se concentreze asupra implementării strategiei.”
Situaţia actuală: „romii au dificultăţi în a avea acces la şcolarizare,
la servicii medicale şi de asistenţă socială. Discriminarea socială se
manifestă des prin excluderea romilor din locuri publice.” În
decursul celor opt ani de activitate a Biroului pentru Drepturile
Omului s-a consatat că persoanele aparţinînd comunităţilor de romilor,
dar şi comunităţile, colectivităţile, sînt deosebit de expuse unor
abuzuri în domeniul drepturilor omului. Datorită acestei
vulnerabilităţi accentuate, LPE a urmărit cu atenţie atît cazurile în
care romii au fost victime ale încălcării drepturilor omului, cît şi
modificările privind situaţia romilor care au survenit în ultimul an.
Expertiza, anchetele realizate de LPE au fost diseminate şi altor
organizaţii. Un exemplu al acestui tip de parteneriat a fost
elaborarea, de către European Roma Rights Center, a raportului privind
respectarea drepturilor omului în comunităţi de romi din România,
intitulat Starea de impunitate, care utilizează informaţii ale căror
primă sursă a fost LPE. Totodată
LPE a participat în mod activ în sprijinirea dezvoltării comunităţii
(prin proiectul Centrului Intercultural denumit „Şcoala liderilor
romi”, colaborarea cu CRDE pentru realizarea studiului Proiecte pentru
romii din România, 1990-2000) cît şi la promovarea culturii rome
(Festivalul Dezrobirea Romilor, Festivalul romilor din Transilvania).
1.
Existenţa unei Strategii guvernamentale privind îmbunătăţirea situaţiei
romilor a avut menirea de a promova acţiuni concrete care să producă
efecte benefice. Din păcate această strategie, deşi prevede termene
pentru diferitele acţiuni, cu mici excepţii, nu s-a pus pînă în
momentul de faţă în practică. 2.
Monitorizarea presei româneşti, dar şi a discursurilor publice ale
liderilor politici, arată că după o aparentă stagnare, s-a intensificat
corelarea imaginii romilor cu criminalitatea. 3.
S-a înrăutăţit şi mai mult situaţia socială a romilor, neplata chiriei
şi a întreţinerii a dus la evacuarea lor din locuinţe. Mulţi romi,
forţaţi de împrejurări, au redevenit nomazi. 4.
La iniţiativa unor primării sau consilii locale a apărut o tendinţă de
ghettoizare a comunităţilor de romi. Cazul cel mai relevant este cel de
la Piatra Neamţ, despre care LPE, după o vizită la faţa locului, a
elaborat un studiu. Primarul acestui municipiu a declarat pe un post de
televizor următoarele: „o să transformăm fermele GOC într-un adevărat
ghettou; vom împrejmui zona cu sîrmă ghimpată, vom pune de pază
jandarmi cu cîini”; „fiecare locuitor va avea o legitimaţie fără de
care nu va putea intra în perimetrul înconjurat de gard”. Aceste
declaraţii au rămas nesancţionate de către autorităţi, ba mai mult,
ministrul informaţiilor publice a încearcat să prezinte situaţia ca pe
un incident care nu a fost bine înţeles, afirmînd că proiectul în sine
al primarului este bun.
3.2.2. Situaţia comunităţii maghiare şi a ceangăilor
Raportul
UE consideră că drepturile minorităţii maghiare sînt bine dezvoltate şi
există o politică favorabilă dezvoltării educaţiei în limba
minorităţilor. Biroul pentru
Drepturile Omului consideră îngrijorător faptul că în anul 2001
Guvernul României, urmare a indicaţiilor primului ministru, impune un
control de neconceput într-un stat de drept asupra judeţelor cu o
populaţie majoritară maghiară. Spre exemplu ordinul de a verifica
bibliotecile şcolare, dar mai ales servietele copiilor pentru a căuta
în acestea cărţi editate în Ungaria este o flagrantă încălcare a
legilor României şi a tratatelor internaţionale privind drepturile
omului. Fără mandat de perchiziţie eliberat de un magistrat astfel de
acţiuni sînt ilegale, iar un mandat de perchiziţie nu-şi are rostul din
moment ce nu se interzice deţinerea de către persoane private sau
juridice a cărţilor editate în străinătate. Mai mult, Legea privind
statutul cadrului didactic prevede dreptul profesorilor de a folosi
materiale didactice, fără să ceară un acord special în acest sens.
3.2.3. Extremism, antisemitism, xenofobie
Serviciul
Român de Informaţii a monitorizat în mod special judeţele Harghita şi
Covasna, afirmînd că această zonă a ţării reprezintă un pericol pentru
caracterul unitar al ţării, dovedind o necunoaştere îngrijorătoare a
drepturilor şi libertăţilor (de expresie, de asociere, etc.) garantate
de Constituţie. În paralel, SRI nu a luat măsuri împotriva acelor
fenomene care într-adevăr pun în pericol democraţia şi statul de drept
din România: organizaţiilor extremiste de tipul Noii Drepte sau
Mişcării Legionare. Trebuie menţionat faptul că aceste organizaţii
rasiste au organizat o serie de întîlniri în incinta unor instituţii
publice, fără ca autorităţile să se sesizeze. Din
judeţul Bacău, din nou, sosesc semne îngrijorătoare, arătînd faptul că
unele dintre autorităţi exercită presiuni mari atît asupra persoanelor
aparţinînd comunităţii ceangăilor dar şi asupra organizaţiilor care le
reprezintă interesele. Acestora li s-au intentat procese pentru
organizarea cercurilor facultative de limbă maghiară.
*
O
problemă continuă pentru Biroul pentru Drepturile Omului rămîne
întărirea culturii drepturilor omului în societate. În acest scop
programele educaţionale ale Ligii PRO EUROPA (Academia Interculturală
Transsylvania, Şcoala Liderilor Romi, Colegiul Democraţiei) includ şi
cursuri, ateliere în domeniul drepturilor omului, totodată Biroul
pentru Drepturile Omului a răspuns invitaţiilor venite din partea unor
instituţii de învăţămînt sau organizaţii de a ţine prelegeri, cursuri
în această temă. Publicaţiile (Gazeta Ligii PRO EUROPA, Altera) au avut
şi ele un rol semnificativ. Pentru
a oferi o publicitate şi mai mare activităţilor Ligii PRO EUROPA în
domeniul drepturilor omului, au fost organizate conferinţe de presă, au
fost acordate interviuri diferitelor organe de mass-media, au fost
realizate programe în direct la posturile locale de radio, iar cu
ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului, la 7 decembrie a avut
loc o conferinţă de presă cu prezentarea activităţilor Biroului pentru
Drepturile Omului din 2001.
Este
importantă participarea Ligii PRO EUROPA în Iniţiativa Civică pentru
Responsabilitatea Actului Politic, care a elaborat un Cod electoral
pentru schimbarea legislaţiei actuale în domeniul electoral, şi în
prezent desfăşoară campania de strîngere de semnături „Acum,
cetăţenii”. Acest Cod introduce sistemul mixt (uninominal compensat) în
locul sistemului votului pe listă, reduce numărul de senatori şi
deputaţi, crează o transparenţă privind cheltuielile partidelor, oferă
o mai mare siguranţă în evitarea greşelilor organizatorice care au
apărut în procesul electoral. Din puctul de vedere al drepturilor
omului, Codul electoral oferă cetăţeanului o mai bună exercitare a
dreptului la vot.
În
anul 2001, Biroul pentru Drepturile Omului a colaborat cu APADOR-CH —
Comitetul Helsinki Român, Asociaţia ACCEPT, Asociaţia Pro Democraţia,
Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Romani Criss ,
Amnesty International, Minority Rights Group International şi a fost
susţinut financiar de către Charles St. Mott Fondation şi European Roma
Rights Center.
|