G e r m a n i
- datele Comisiei Nationale pentru Statistica - date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale: Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994 Învatamîntul cu predarea în limbile minoritatilor nationale din România, 1995 - date provenite de la Forumul Democrat al Germanilor din România - Parlamentul României, editat de Asociatia Pro Democratia
• 111.301 de germani, 1843 de sasi si 6292 de svabi (0,52% din populatia României);
• 26.722 în judetul Timis, 17.122 în Sibiu, 14.351 în Satu Mare, 11.936 în Caras-Severin, 10.059 în Brasov, 9392 în Arad, 4588 în Mures, 4391 în Bucuresti, 3634 în Hunedoara, 3416 în Maramures, 3243 în Alba, 2376 în Suceava, 1593 în Bihor, 1407 în Cluj, 542 în Constanta, 472 în Olt, 391 în Mehedinti, 300 în Dolj, 252 în Covasna, 234 în Iasi, 218 în Galati, 218 în Vîlcea, 204 în Bacau, 199 în Harghita, 184 în Arges, 146 în Salaj, 136 în Neamt, 135 în Tulcea. Istoric:
Deja
din perioada cuceririi, în mai multe etape, a Transilvaniei de catre
maghiari (sec X-XII), regii Ungariei au chemat colonisti germani în
tara. Primii dintre acestia s-au stabilit în sec. XI pe cursul mijlociu
al Dunarii. În secolul urmator, regii arpadieni au chemat colonisti
germani care s-au stabilit în Slovacia si Transilvania. Cancelaria
Ungariei a denumit aceste grupuri „sasi”, desi ei proveneau în
majoritatea lor din Franconia de Vest, avîndu-si patria pe Rin si în
vestul acestuia.
Regele
Géza al II-lea (1141-1163) a fost cel care a determinat stabilirea
sasilor transilvaneni în podisul carpatic. Ei, asa-numitii sasi, erau
supusii regelui maghiar, deci, nemijlocit, ai Puterii Centrale: le-au
fost acordate drepturile traditionale si îsi alegeau judecatorii în mod
liber. Fiind chemati în special pentru apararea coroanei, nu erau
obligati sa predea vistieriei regale decît o parte a veniturilor lor
daraveau obligatia de a se prezenta sub arme la chemarea regelui.
Conform „Bulei de Aur” a regelui Andrei al II-lea (1224), sasii
stabiliti „între Broos si Draas” trebuiau sa constituie un singur popor
care sa asculte de un judecator numit de rege.
Cu
începere din sec. XIV, autonomia regiunilor sasesti autoadministrate
s-a largit continuu, pîna ce în anul 1486 Regele Matei Corvin a dispus
unificarea tuturor sasilor, care locuiau pe „pamânturile regale”,
într-o „Universitate Nationala” (Universitas Saxonum) conform
juridictiei Sibiene. Chiar daca aceasta data nu reprezinta anul de
nastere al poporului sasesc, ea este un eveniment important în procesul
de formare al sasilor din Transilvania ca natiune politica. Astfel, ei
formau una din cele trei categorii statale - alaturi de nobilimea
maghiara si de patura superioara secuieasca. Transilvania era singura
tara europeana, în care Adunarea Legiuitoare (Adunarea starilor
politice) era constituita dupa criterii etnico-nationale.
În
prima jumatate a sec. XVI au avut loc doua evenimente importante pentru
sasii din Transilvania, ale caror urmari se mai resimt si astazi.
Regatul Maghiar s-a destramat. ca urmare a pierderii luptei contra
turcilor de la Mohács, iar Transilvania a devenit principat independent
în 1542, sub suveranitatea laxa a Portii Otomane. Ca urmare, rolul
Adunarii starilor politice ale Transilvaniei, în care sasii, ca
natiune-parte a statului, purtau si partea lor de raspundere pentru
afacerile statului, a crescut. Sentimentul unei responsabilitati
istorice marite pentru soarta tarii comune s-a pastrat, chiar daca
atenuat, si pâna în zilele de astazi.
Al
doilea eveniment crucial al sec. XVI a fost Reforma Bisericii. Prin
separarea de Biserica Catolica, sasii transilvaneni au obtinut în plus,
fata de cele politice, si libertati bisericesti mai mari, deci si o
independenta marita. Reforma, umanismul, precum si ascensiunea oraselor
sasesti, care au ajuns adevarate centre comerciale si mestesugaresti,
constituie caracteristicile esentiale ale istoriei sasilor
transilvaneni din sec. XVI-XVII.
În domeniul legislativ,
juridictia proprie era bazata pe codul „Dreptului propriu”
(Eigen-Landrecht) din 1583. Acesta s-a pastrat ca element fundamental
de drept pe „pamînturile regale” pîna la Revolutia din 1847-1848.
Totusi se cuvine mentionat, cel putin în acest moment, ca aproximativ o
treime din sasii transilvaneni nu locuiau pe pamînturile regale libere,
ci pe pamînt nobiliar, fiind astfel lipsiti de drepturi, la fel ca si
taranii români si unguri, pîna în 1848.
Austria a cucerit
Transilvania în anii 1688/89. Cu toate ca Diploma Leopoldina recunostea
drepturile si libertatile de baza ale sasilor transilvaneni, Casa
Imperiala de Austria s-a straduit incontinuu sa administreze imperiul
în mod centralizat si sa limiteze independenta tarilor nou cucerite,
asfel cum a încercat în special împaratul Josif al II-lea (1780-1790)
prin numeroasele sale reforme administrative. Cu toate ca Transilvania,
denumita acum Mare Principat, avea dreptul la o oarecare viata proprie,
importanta ei în spatiul est-european a descrescut în
continuu.Concurenta industriei din tarile traditionale austriece,
precum si faptul ca Transilvania, situata la marginea monarhiei, era
tot mai mult tratata ca sursa de materii prime, au dus la stagnarea
comertului si mestesugurilor sasesti, odinioara înfloritoare, cu toate
ca avansul lor în aceste domenii fata de Ungaria si România era înca
vadit.
Acordul dintre
Austria si Ungaria din anul 1867 a avut un efect catastrofal asupra
sasilor transilvaneni. Subordonarea exclusiva fata de Ungaria i-a
împins pe sasi într-o situatie de defensiva politica aproape fara
iesire. Multe legi promulgate în partea de est a monarhiei
cezaro-craiesti erau îndreptate global contra ne-maghiarilor. Cu toate
ca, din punct de vedere economic, sasii au realizat din nou o
ascensiune, ei au fost nevoiti sa consume multa energie pentru a
combate tendintele de maghiarizare - lupta din care, dupa estimarile
ulterioare, au iesit în general învingatori.
Dupa unificarea
Transilvaniei cu România la 1 decembrie 1918, sasii - pe baza unei
hotarâri a majoritatii reprezentantilor lor - si-au exprimat destul de
repede - la 8 ianuarie 1919 - loialitatea fata de noul stat român.
Încrederea lor în hotarârile Adunarii Nationale de la Alba Iulia (asa
numita Proclamatie de la Alba Iulia) s-a dovedit însa tot atît de
repede a fi o iluzie politica. Partidele politice si personalitatile
conducatoare românesti au ignorat rînd pe rînd drepturile colective ale
sasilor si secuilor, acceptate de România prin semnarea Tratatului de
pace de la Versailles. Cu toate acestea, sasii transilvaneni au reusit
sa-si pasteze o independenta relativa în domeniile economiei,
învatamântului, culturii si de asociere.
Svabii din Banat au
sosit mult mai tîrziu pe meleagurile vestice ale României de azi.
Acestia formeaza, împreuna cu germanii de munte, care traiesc mai la
sud-vest de ei, o a doua grupa de colonisti germani, numeric
aproximativ egala atunci, ca si acum, cu grupul sasilor transilvaneni.
Stabilirea
svabilor nu a fost rezultatul unei migratii spontane, ci al unei masuri
a statului austriac. Razboiul purtat cu succes de Austria contra
Turciei (1716/18), victoria printului Eugen de la Peterwardein si
cucerirea Timisoarei în 13 octombrie 1716 au obligat turcii sa
paraseasca Banatul. Anexarea Banatului la Austria s-a facut la
tratativele de pace de la Karlowitz. Succesele Austriei în est s-au
petrecut temporal în paralel cu pierderile sale teritoriale din vest.
Aceasta deplasare a centrului de greutate spre est a modificat
fundamental structura etnica a Imperiului, astfel încît deja în prima
jumatate a sec. XVII, colapsul monarhiei, care va avea loc peste doua
sute de ani, era preprogramat.
Sub
denumirea de „Banatul Timisorean” a luat nastere o noua regiune
administrativa austriaca, condusa direct de autoritatile centrale de la
Viena. Ca posesiune a Coroanei era subordonata unui guvernator.
Mercantilismului, la care Austria aderase deja mai demult, i s-a
deschis astfel un spatiu colonizabil în care s-au asezat planificat
supusi austrieci din regiunile vestice ale imperiului. Statul dorea sa
colonizeze regiunea, pentru a colecta impozite mai mari, întrucît în
perioada stapînirii otomane, care aici fusese mult mai aspra decît în
Transilvania, Banatul nu numai ca saracise, dar fusese chiar parasit de
multi dintre locuitorii sai.
Majoritatea noilor locuitori ai
Banatului proveneau din vestul si sud-vestul Imperiului German.
Conditiile de emigrare erau determinate si în acest caz - identic ca în
cazul altor grupe de colonisti - de situatia economica sI sociala din
Germania si din tarile vecine cu ea.
Colonizarea Banatului s-a
facut în trei etape. Prima etapa a început dupa pacea de la Passarowitz
(1718) în timpul domniei împaratului Carol al VI-lea si s-a încheiat cu
ocazia razboiului cu turcii din 1737/39. A doua etapa a început odata
cu urcarea pe tron a Mariei Terezia si s-a încheiat odata cu înglobarea
Banatului în regatul Ungariei în anul 1778. Ultima etapa de colonizare
mai importanta a avut loc în timpul domniei Împaratului Josif al
II-lea, între anii 1782-1787. Colonizarea era o operatie condusa de
stat, dar nu s-a petrecut fara probleme, mai ales pentru ca în zonele
din care se facea adunarea colonistilor nu se specifica clar ca
vistieria austriaca dorea sa colecteze imediat impozite. În plus, noii
locuitori proveneau din patura taraneasca, dar Viena avea un interes
mai mare pentru industria miniera si investea mai ales în aceasta,
deoarece dorea sa submineze pozitia de lider industrial al Angliei,
Frantei sI Tarilor de Jos. Deasemenea, principii unor landuri germane
s-au opus emigrarii fortei calificate de munca, pe care Curtea de la
Viena ar fi dorit sa o obtina pentru Banat.
În final, cu
toate deficientele si tensiunile sociale, colonizarea Banatului, precum
si a regiunilor la nord de rîul Mures pîna la Satu Mare s-a încheiat cu
succes. În rastimpul unui secol, regiunile vestice ale României de azi
nu numai ca au recuperat avansul pe care-l avea Transilvania fata de
ele, ci în unele domenii - cum erau mineritul, transporturile si
industria - ajunsesera chiar sa o depaseasca deja la începutul sec.
XIX. Aceasta, deoarece germanii din aceste regiuni, spre deosebire de
sasi, nu erau împovarati cu privilegii medievale, care în aceasta
perioada functionau ca o frîna, si au reusit sa dezvolte noua lor
patrie la nivelul celei de origine, aducînd-o aproape de tarile
istorice austriece. Fertilitatea solului, precum si existenta
minereurilor din subsol a permis germanilor banateni ca, în cîtiva ani,
nu numai sa-si poata achita taxele care li s-au impus, ci sa purceada
la transformarea satelor în comune impunatoare si la modernizarea
oraselor.
Împreuna cu
germanii - numiti svabi, desi cei mai putini dintre ei erau svabi - au
venit în Banat cehi, italieni, francezi (valoni) si spanioli. Acestia
erau în mare majoritate catolici, acesta fiind principalul - chiar daca
nu exclusivul - criteriu de acceptare de catre Casa Imperiala de
Habsburg. În momentul în care au ajuns sub administratie maghiara,
acesti noi colonisti germani au fost mai receptivi fata de tendintele
politice ale ungurilor decît sasii sau românii. Deoarece din punct de
vedere al bisericii nu erau separati de maghiari, încercarile de
maghiarizare ale acestora au avut mai mult succes decît la sasi.
Svabii,
dupa 1918, si-au declarat loialitatea fata de noul stat român cu
ezitari. Ei ar fi dorit sa ramîna în acelasi stat cu svabii de pe
Dunare, dar acest lucru nu mai era posibil: noile granite stabilite
dupa cel de-al doilea razboi mondial tineau seama de populatiile
majoritare în aceste regiuni - românii, maghiarii sau sîrbii.
Svabii
satmareni din coltul de nord-vest al României nu au fost primii germani
sositi în aceasta regiune; deja în anul 1230 germanii din Satu Mare au
primit din partea regelui maghiar Andrei al II-lea (acelasi care, cu
cîtiva ani în urma, acordase sasilor transilvaneni „Bula de Aur” ) un
„atestat de libertate”. Desi populatia germana de la granita cu Ungaria
a fost mereu realimentata cu imigranti din vest, grupurile germane s-au
tot dizolvat în comunitatile românesti sau maghiare de aici.
Astfel,
svabii satmareni de azi nu pot fi considerati urmasii colonistilor
germani din evul mediu. Acestia au fost chemati pentru prima data de
contele Alexandru Károlyi, înca înainte prima transa de emigranti
svabi, în anul 1712, urmare a razboiului „curutilor” antihabsburgici de
la începutul sec. al XVII-lea, care a avut aici consecinte
catastrofale. Svabii satmareni locuiau în 40 de comunitati pur germane
sau româno-maghiaro-germane mixte. Dupa cum se poate stabili din
listele nominale ale imigrantilor, acestia proveneau din mai mult de
130 de localitati situate mai ales în Württemberg. Acestia sunt cei mai
îndreptatiti sa poarte denumirea de svabi. Soarta lor a fost grea:
stabilirea pe pamînt nobiliar i-a constrîns la stare de iobagie, iar
tendintele de maghiarizare din sec XIX si XX, la care au fost expusi
mai accentuat, fiind o comunitate slab consolidata din punct de vedere
etnic, mai au urmari si astazi
Germani din Zips (sasi din Zips)
au venit în sec. XIII în Maramures, regiunea cea mai nordica a României
de astazi. Nu erau numai tarani, ci meseriasi si mineri, care au avut o
contributie esentiala la dezvoltarea acestei zone. În sec. XVIII la
acestia s-au adaogat colonisti germani din Europa Centrala si de Vest,
iar împreuna, cu toate diferitele greutati, au reusit sa-si pastreze
identitatea nationala pîna în zilele noastre.
Dupa
unul din multele razboaie austro-turce din sec. XVIII, Imperiul Otoman
a fost nevoit sa cedeze Bucovina Austriei (1775). În Bucovina locuiau
în special români, dar si ucraineni, evrei si altii. Austria a procedat
la „popularea” regiunii la fel ca în Banat. Militarilor si
functionarilor de administratie le-au urmat multi germani, dar si
polonezi, unguri, armeni s.a. Germanii veneau din Zips, din regiunea
Rin-Main si din Baden-Württemberg. Atît taranii, cît si meseriasii, dar
în special minerii germani au muncit aici cu succes. În cursul sec. al
XIX-lea Bucovina a devenit un fel de Elvetie est-europeana:
multilingvismul era mai larg raspîndit ca altundeva, dar toti membrii
paturii superioare ale societatii stapîneau limba oficiala, cea
germana. Universitatea Germana din Cernauti primea nu numai studenti,
ci si profesori din toate tarile - un model din pacate pierdut dupa
1918. Bucovina si Universitatea din Cernauti au fost tot mai mult
românizate dupa anexarea acestui teritoriu la România, dar lovitura
decisiva pentru germanii de acolo l-a constituit cedarea ultimativa a
Bucovinei catre Uniunea Sovietica în 1940: evacuarile dinaintea acestei
date, si persecutiile de dupa ea din Bucovina de Nord si cea de Sud
(apartinînd în continuare României) le-au rapit aproape complet
germanilor ramasi aici, bazele pastrarii identitatii lor etnice.
Si
în Dobrogea exista o comunitate germana, înca din vremea Imperiului
Otoman, dar dupa 1940 acestia nu mai poseda o viata comunitara. În
multe zone si-au pastrat religia catolica, dar nu mai vorbesc limba
germana.
În perioada 1939-1944, o parte a germanilor din
Dobrogea si Transilvania de Nord au fost stramutati de autoritatile
celui de-al 3-lea Reich în Germania. În urma unei conventii
guvernamentale româno-germana, zeci de mii de tineri de etnie germana
din România au fost nevoiti sa treaca în rîndurile armatei germane. În
ianuarie 1945 aproximativ 70.000 de etnici germani, femei între 18-30
ani, barbati între 17-45 ani (ramasi neincorporati) au fost deportati
în Uninea Sovietica pentru „munci de reconstructie”. Singurul motiv al
deportarii lor a fost apartenenta la etnia germana. În urma celor cinci
ani de deportare aproximativ 15-20% din persoane au decedat ca urmare a
muncilor silnice si conditiilor existente în lagare.
Dupa unirea
Transilvaniei, Banatului si a altor provincii istorice cu România,
diferitele grupuri de colonisti germani din tara s-au unificat si ele.
Din punct de vedere politic, acestea erau reprezentate de mai multe
organizatii. În anul 1921 s-a efectuat prima reforma agrara româneasca,
în cadrul careia mari proprietati germane de pamânt au fost împartite
taranilor români. În anul 1923, deputatii germani din Parlamentul român
au votat împotriva noii Constitutii, deoarece în aceasta nu erau
cuprinse drepturi pentru minoritati. Odata cu relansarea economica de
dupa 1923, în general, relatia minoritatii germane cu statul român s-a
ameliorat. Înca înainte de 1918, în marile centre industriale,
politicieni germani au facut politica social-democrata, iar dupa 1921
foarte putini dintre ei au aderat la Partidul Comunist Român.
Dupa
crearea mai multor state nationale în Europa de Est, în care traiau
multi germani (în România erau aprox. 800.000), odata cu raspîndirea
ideilor fasciste, si miscarea nationala a minoritatii germane din
România a intrat într-o noua faza. Sub conducerea lui Rudolf Brandsch,
Hans Otto Rothund si a altor politicieni ai minoritatii germane,
germanii din România au fost deocamdata feriti de miscarea de înnoire
fascista, cu toate ca influiente din Germania au cîstigat tot mai mult
teren dupa 1933.
La începutul celui de-al doilea razboi mondial,
Germania a încheiat un tratat economic cu România. Dupa ce România,
urmare a Dictatului de la Viena si a ultimatumului Uniunii Sovietice
(1940), a pierdut Transilvania de Nord, Bucovina de Nord si Basarabia,
s-a trecut la stramutarea germanilor din regiunile care au revenit
Uniunii Sovietice. În 1940, minoritatea germana a obtinut o Lege a
grupurilor etnice. În general, aceasta continea drepturile colective pe
care aceasta le ceruse deja din 1918.
Dupa
începerea retragerii trupelor germane si române din Uniunea Sovietica,
tot mai multi etnici germani din România, tot mai multi soldati si
ofiteri din armata româna au fost preluati de Wehrmacht (Waffen-SS). A
început procesul înstrainarii colonistilor germani de statul lor român.
Dupa
ce, la 23 august 1944, România a schimbat frontul, luptînd de partea
aliatilor împotriva Germaniei si Ungariei, germanii din România au
devenit tot mai expusi la samavolniciile sovietice si românesti. În
timp ce în 1945 multi dintre ei luptau mai departe în rîndurile
Wehrmachtului, în luna ianuarie a ultimului an de razboi (1945) peste
70.000 de sasi si svabi apti de munca au fost deportati la munca
silnica în uniunea Sovietica, unde multi dintre acestia si-au pierdut
viata. La deportare s-a tinut seama numai de criteriul etnic, în nici
un caz de cel social-politic. Politia si armata româna au dat ajutor la
ridicarea lor.
La sfîrsitul razboiului, în 1945, dupa ce multi
germani din România au pierit în razboi si în deportare, au început si
exproprierile economice ale minoritatii germane. Exproprierea totala a
taranilor si izgonirea lor din casele si gospodariile lor a fost
pecetluita de cea de-a doua reforma agrara româneasca. În orase a
început evacuarea din locuinte si arestarea multor suspecti politic.
Minoritatea germana si-a pierdut în România toate drepturile. Prin
nationalizarea întreprinderilor, bancilor, caselor etc., orice nou
început era exclus. În 1950 germanii din România au reprimit dreptul de
vot, dar numai în 1956 si-au redobîndit casele si gospodariile de la
sate. Astfel, germanii din tara au devenit egali cu românii si
celelante nationalitati. Germanii din România, care înainte de cel
de-al doilea razboi mondial erau economiceste mai bine situati, au
aflat treptat ca rudele lor din Republica Federala Germana o duceau mai
bine din punct de vedere economic. În urma unei întelegeri dintre
România si Germania, în anii ’70 a început „exportul” masiv al
etnicilor germani din România.
În
pofida unor realizari sociale si în special culturale, pîna în 1989,
populatia germana din România a scazut la aprox. 230.000 si s-a
raspîndit o dispozitie defetista. Aproximativ trei sferturi din fosta
minoritate germana din România traieste în prezent (1995) în Republica
Federala Germana si în alte tari occidentale.
Evolutie demografica: 1910: 800.000 1930: 633.488 (4,44%) 1956: 384.708 (2,20%) 1966: 382.595 (2,00%) 1977: 359.109 (1,67%) 1992: 119.462 (0,52%) Caracteristici: lb. materna:
78,91% limba germana (date neconfirmate de FDGR) 11,16% limba româna 9,93% alta limba 11.642 maghiara religie: 70.983 romano-catolici 27.313 evanghelici de confesiune augustana 8.126 ortodocsi 2.858 evanghelici sinodo-presbiterieni 2.792 reformati 2.223 crestini dupa Evanghelie 1.900 greco-catolici 500 penticostali 438 baptisti 351 adventisti 170 unitarieni 1.334 alte 198 fara religie mediu: 32,8% rural 67,2% urban
studii: 1,8% fara sau nedeclarate 17,1% primare 74,3% secundare 6,8% superioare
vîrsta: 14,6% între 0-14 ani 57,0% între 15-59 ani 28,4% peste 60 ani
ocupatie: 14,5% sector primar 49,7% sector secundar 31,7% sector tertiar
emigrare: 1980: 13.608 1985: 12.809 1986: 11.034 1987: 11.639 1988: 10.738 1989: 14.598 1990: 60.072 1991: 15.576 1992: 8.852 1993: 5.945
Reteaua scolara:
În total 20.949 de elevi învata în 290 de unitati si sectii cu predare
în limba germana (7248 în învatamîntul prescolar, 7442 în învatamîntul
primar, 4113 în cel gimnazial, 2024 în învatamîntul liceal, 122 în cel
profesional si postliceal). Ponderea elevilor este de 0,49% din
totalitatea populatiei scolare. În învatamîntul cu predare în limba
germana functioneaza 1204 cadre didactice (0,44% din totalul cadrelor
didactice - 314 educatoare, 333 învatatori, 557 profesori). Pe baza
acordului între Ministerul Învatamîntului din România si ministerul de
resort din R. F. Germania, în România predau în scoli cu predarea în
limba germana peste 50 de cadre didactice din R. F. Germania.
Pregatirea educatoarelor si învatatorilor se realizeaza la Scoala
Normala „A. Saguna” din Sibiu, precum si la Liceul Teoretic „N. Lenau”
din Timisoara. Exista 82 de titluri de manuale.
Institutii culturale: Teatrul German de Stat din Timisoara Teatrul de Stat din Sibiu Teatrul de papusi din Sibiu Presa:
televiziune: postul national (120 minute/saptamîna) studioul teritorial din Cluj (45 minute/saptamîna)
radio: postul national (310 minute/saptamîna) studioul teritorial din Tg. Mures (60 minute/zi) studioul teritorial din Timisoara (60 minute/zi) studioul teritorial din Constanta (30 minute/saptamîna) postul local Activ din Sibiu (45 minute/saptamîna)
cotidiene:
Allgemeine
Deutsche Zeitung für Rumänien (editat de Fundatia pentru promovarea
literaturii germane din România, subventionat din bugetul statului)
saptamînale:
Karpathenrundschau (supl. al Allgemeine Deutsche Zeitung) Banater Zeitung (ed. de Forumul Democrat al Germanilor din Banat, supl. al Allgemeine Deutsche Zeitung) Hermannstädter
Zeitung (editat de Forumul Democrat al Germanilor, subventionat din
bugetul statului, subventionat din bugetul statului - Sibiu)
trimestriale: Neue
Literatur (editat de Fundatia pentru promovarea literaturii germane din
România, Bucuresti si Societatea pentru promovarea literaturii germane
din România, Bonn, subventionat din bugetul statului) Edituri: Dacia Aldus (Brasov) Kriterion ADZ International Press SRL 52 de titluri (1,4% din totalul titlurilor), 199.000 de exemplare (0,3% din tirajul total) în anul 1992 Simboluri si sarbatori: Drapelul albastru-rosu (sasi); drapelul verde-alb (svabii banateni) Imnul sasilor, imnul svabilor banateni, imnul svabilor satmareni Sarbatoarea „Kirchweih” (Ruga) pentru svabi; „Kronenfest” (de ziua Sf. Pavel) la sasi Monumente, asezaminte: Muzeul Memorial „Adam Müller Guttenbrun” din Zabrani (Arad) Muzeul Brukenthal (Sibiu) Muzeul Sasesc din Homorod Muzeul Etnografic Sasesc din Rupea (Bra[ov) Muzeul Sasesc din Bunesti (Bra[ov) Muzeul Sasesc din Crit (Brasov) Muzeul Sighisoara, Sectia germana Muzeul German din Uila (Mures) Casa Muzeala Svabeasca din Petresti (Satu Mare) Casa Muzeala Svabeasca din Ardud (Satu Mare) Muzeul Christian (Sibiu) Muzeul Cisnadioara (Sibiu) Casa memoriala „Paul Richter” din Brasov Casa memoriala „Johannes Honterus” din Brasov Casa memoriala „Schuller” din Medias Casa memoriala „Herman Oberth” din Medias Casa memoriala „Nicolaus Lenau” din Lenauheim (Timis) Casa memoriala „Stefan Jäger” din Jimbolia (Timis) Casa memoriala „Stephan Ludwig Roth” din Medias Biserica Neagra (Brasov) Biserica din Deal (Sighisoara) Biserica parohiala din Bistrita Biserica parohiala din Sebes (Alba) Biserica parohiala din Sibiu Biserica parohiala din Sighisoara Biserica parohiala din Reghin cca 250 biserici cetati din Transilvania Statuia lui Honterus din Brasov Statuia lui G. D. Teutsch din Sibiu Bustul lui St. L. Roth la Medias Bustul lui Hermann Oberth la Sighisoara Fundatii, organizatii, asociatii: culturale:
Asociatia de cultura si educatie a adultilor Deutsche Vortragsreihe Reschitza (Resita) Asociatia pentru protectia bisericilor cetati (Medias) Asociatia tinerilor germani satmareni Gemeinsam Banat-JA Fundatia pentru pastrarea mostenirii culturale Fundatia pentru promovarea literaturii germnae din România Universitatea populara din Brasov Universitatea populara din Cluj Universitatea populara din Sibiu Universitatea populara din Timisoara
politice: Forumul Democrat al Germanilor din România (0,3% la alegerile din 1992) Este o uniune a minoritatii germane din România, organizata pe baza etnica.
Referindu-se
la drepturile si libertatile de baza ale omului, unanim recunoscute, la
garantiile internationale asumate pentru protectia minoritatilor
nationale, la Constitutia României si legislatia aferenta, precum si pe
baza programului si scopurilor sale, FDGR:
tine
seama de solicitarile specifice ale membrilor sai, care decurg din
apartenenta lor la minoritatea germana din România, pe care le apara si
le promoveaza prin toate masurile politice, sociale, culturale, de
refacere economica sau altele de care dispune si care servesc la
pastrarea si dezvoltarea identitatii etno-culturale si la constiinta
limbii materne a acestei minoritati;
reprezinta
solicitarile minoritatii germane din România în fata instantelor
statului, a altor institutii (uniuni, partide, societati de ajutorare
s.a.) din tara si din strainatate precum si a organizatiilor
internationale, facînd cunoscute realizarile istorice si culturale ale
acesteia;
contribuie, împreuna cu alte forte politice, la construirea si pastrarea statului democratic si de drept în România;
participa
împreuna cu subdiviziunile sale la alegerile parlamentare si locale din
România, în concordanta cu legislatia electorala;
Organizatiile de baza sînt:
forumul
local (subdiviziune care include membrii din localitatea - satul,
comuna, orasul - respectiva precum si membrii din apropiere care nu
apartin de o alta organizatie proprie);
forumul de centru
(subdiviziune care include în afara membrilor din localitatea
respectiva si din înprejurimi si forumuri locale mai slabe din punct de
vedere al numarului membrilor sau organizatoric dintr-o regiune
anumita);
organizatii cu alte denumiri, care activeaza conform programului si a statului FDGR si s-au asociat cu acesta.
Organizatiile
de baza dintr-o regiune mai mare, care se considera legate prin pozitia
lor geografica, traditia istorica, apartenenta la o biserica comuna,
semanarea traditiilor locale s.a. se asociaza într-o organizatie nala
(Transilvania - sasi transilvani; Transilvania de Nord - svabi
satmareni, Banat - Svabi banateni; germani din zona de munte, Bucuresti
- germani din Vechiul Regat).
Afilierea
la o anumita organizatie regionala este libera, dar subordonarea unei
organizatii de baza direct la Forumul National nu este posibila.
Forumul
National constituie uniunea superioara a tuturor organizatiilor. Este
condus de catre o adunare a reprezentantilor care se compune din:
delegatii
tuturor forumurilor locale si de centre, în masura în care acestea au
mai mult de 500 de membri cotizanti si anume din (1 sau 2) conducatori
ai acestora precum si de un reprezentant pentru ficare 1000 de membri
în plus;
presedintele si înlocuitorul acestuia, pentru organizatiile regionale;
parlamentarii FDGR
Presedintele
Forumului national, presedintii organizatiilor regionale (care sînt
totodata presedinti supleanti ai Forumului national) precum si
presedintii forumurilor locale sau de centre cu mai mult de 3000 de
membri precum si parlamentarii FDGR constituie conducerea nationala a
FDGR.
Presedintele Forumului national reprezinta FDGR în
toate problemele fata de statul român, precum si fata de guverne,
partide si organizatii din tara si strainatate. El este responsabil
fata de conducerea nationala si adunarea reprezentantilor.
civice: Evangelishe Akademie Siebenburgen Forumul Femeilor (Sibiu)
de tineret: Deutsches Forum Banater Jugend Siebenbürgen Neue Einstellung
sociale: Asociatia Diakonisches Werk der Evangekischen Kirche A.B. in Rumänien Fundatia Adam Müller-Guttenbrunn Fundatia Banatia Fundatia Saxonia Fundatia svabilor satmareni (Satu Mare)
cultural-artistice: Cercul literar al studentilor Catedrei de germanistica (Sibiu) Cercul literar Anemone Latzina (Bucuresti) Cercul literar Stafette (Timisoara) Corul Cantores juvenes al Liceului Brukenthal (Sibiu) Corul Bach din Brasov Corul Bach din Sibiu Corul de camera din Sighisoara Corul de fete din Carei Corul de fete din Kalmandi (Camin, Satu Mare) Corul de fete din Tasnad (Satu Mare) Corul din Otelul Rosu Corul din Satu Mare Corul german din Suceava Corul Liederkranz (Timisoara) Fanfara din Tara Bîrsei Formatia de dansuri populare din Ardud (Satu Mare) Formatia de dansuri populare din Beltiug (Satu Mare) Formatia de dansuri populare din Brasov Formatia de dansuri populare din Carei Formatia de dansuri populare din Kalmandi (Camin, Satu Mare) Formatia de dansuri populare din Petresti Formatia de dansuri populare din Satu Mare Formatia de dansuri populare din Sibiu Formatia de dansuri populare din Tîrgu-Mures Formatia de dansuri si cvintetul muzical Rosmareiner din Timisoara Formatia de muzica veche din Carei Reprezentare în viata publica: reprezentanti alesi: 11 primari, 10 viceprimari, 184 consilieri 1 deputat (Sibiu) - 8.463 (34.685) voturi
reprezentanti numiti: 1 inspector scolar general, 1 inspector general adjunct 3 reprezentanti în Consiliul pentru Minoritati Nationale
Problematica specifica: mentinerea structurilor comunitare în ciuda emigrarilor, a identitatii etnice si culturale proprii.
Revendicari proprii: redobîndirea bazelor existentei comunitare distruse în anii 1944-1992.
|