COMUNICAT
CONFERINŢĂ DE PRESĂ 4 IULIE 2007
1.Atitudini şi demersuri ilegale ale primarului PD Târgu-Mureş, Dorin Florea Prin
hotărîrea CNCD nr. 131 din 21 iunie 2007, Primăria Târgu-Mureş, prin
reprezentantul său legal primarul Dorin Florea (PD) a fost sancţionat
cu avertisment de CNCD pentru că pagina web a instituţiei nu conţine
informaţii publice în limba maghiară (concursuri pt. ocuparea unor
posturi publice, hotărîri ale Consiliului Local, etc.), contravenind
Convenţiei Europene a Drepturilor Omului parte a dreptului intern
conform art. 20 din Constituţia României, Ordonanţei de Guvern nr.
137/2000 privind combaterea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, art. 2, alin 1., Legii administraţiei
publice locale nr. 215/2001. art. 50, art. 76. Liga Pro Europa a
sesizat prin adresa nr. 1499/17.05.2007 (înregistrată sub nr.
5316/21.05.2007) CNCD cu privire la atitudinea discriminatorie la
adresa comunităţii de romi din Valea Rece a Primarului Dorin Florea. La
3 iulie 2007 CNCD a citat cele două părţi în vederea soluţionării
petiţiei.
2.Repunerea în funcţie a dnei Reghina Fărcaş ca director al AJOFM . Liga
Pro Europa saluta decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr.
2576/17.05.2007 de repunere în drepturi a Doamnei Reghina Fărcaş.
Demiterea din funcţia de director AJOFM a dnei Reghina Fărcaş la data
de 1 august 2005 a fost un act abuziv, motivat politic. LPE îşi exprimă
speranţa că acest caz va servi ca exemplu în viitor pentru a descuraja
partidele să facă numiri şi să opereze destituiri pe criterii politice
şi să se abţină de a influenţa politic cariera funcţionarilor publici,
a căror independenţă trebuie respectată.
3.În
data de 5 iulie se împlinesc doi ani de la data încheierii înţelegerii
amiabile dintre Guvernul României şi romii din Hădăreni a.Guvernul României nu îşi respectă angajamentele asumate în cadrul acestei înţelegeri b.din programele prevăzute în hotărîre în anul 2006 au fost implementate 38% iar în 2007 nu a fost implementat nimic c.LPE a trimis două rapoarte de monitorizare (la 6 respectiv 12 luni) a angajamentelor asumate de Guvern d.urmează
să fie trimis o solicitare către Consiliul Europei pentru ca acest
organism să intreprindă o vizită de monitorizare a angajamentelor
4.Universitatea Bolyai. LPE
îşi exprimă regretul ca, urmare a refuzului unui dialog substanţial şi
a unor negocieri serioase în România, cazul Universităţii Bolyai caută
rezolvarea în Parlamentul European. LPE consideră că, în condiţiile
tradiţiilor şi mărimii comunităţii maghiare din Transilvania, aceasta
are dreptul moral şi legal să solicite înfiinţarea unei universităţi de
stat în limba maghiară. Pe de altă parte, LPE a susţinut în mai
multe rînduri valoarea transilvană a unui multiculturalism autentic şi
a pledat pentru menţinerea universităţii Babeş-Bolyai, cu condiţia
reformei sale profunde. Din păcate conducerea univerităţii Babeş-Bolyai
a respins în mod constant un dialog substanţial cu cadrele didactice
maghiare, şi a operat o amplă campanie publică în favoarea unui
multiculturalism statistic şi aritmetic. Conducerea UBB a refuzat în
permanenţă idea participării la decizie a liniei maghiare pe principiul
egalităţii şi autonomiei. Mai mult, conducerea UBB a luat măsuri fără
precedent împotriva contestatarilor actualei structuri a universităţii,
a cadrelor didactice care sustin înfiinţarea universităţii de stat
maghiare, procedînd la destituirea lor pentru delict de opinie,în
totală contradicţie cu spiritul academic. LPE consideră totuşi că
mai există resurse pentru dialog în vederea reformării structurii de
decizie a UBB şi evitării scindării. Modelul care ar putea fi adoptat
ar fi cel al universităţilor bilingve, formate din doi piloni autonomi,
cu reprezentare paritară în senat şi corpurile de decizie şi principiul
rotaţiei în funcţiile de conducere, pentru ca reprezentanţii fiecărei
comunităţi să poată accede la conducerea universităţii şi practicarea
unui bilingvism acoperitor şi a unei simbolistici echilibrate care să
reflecte tradiţiile universitare transilvane în totalitatea lor, fără
omisiuni şi distorsionări. LPE este gata să contribuie la acest
dialog deoarece un sector universitar puternic şi performant este una
din condiţiile dezvoltării regionale a Transilvaniei.
5.Liga Pro Europa susţine proiectul Asociaţiei Pro Democraţia de reformă a sistemului electoral din România,
ca şi de reducere a numărului de parlamentari. De altfel, de-a lungul
anilor LPE a participat direct la consultările organizate pe această
temă de către Asociaţia Pro Democraţia. Totuşi, LPE atrage atenţia
că adoptarea unui sistem electoral, fie el şi reformat, nu poate fi
privită ca un panacea universal, în condiţiile în care partidele
actuale, prin legea de înfiinţare şi finanţare a partidelor, îşi menţin
monopolul asupra vieţii politice româneşti. Acest monopol durează din
1990 şi are consecinţe dezastruoase asupra competiţiei de idei şi
alternative politice din România, consfinţind eternizarea unui număr
limitat de partide centraliste în toate mecanismele de decizie din
România. Este necesară modificarea legii de înfiinţare a partidelor,
numărul de 25.000 de semnături pentru înfiinţare este fără precedent în
statele membe UE. Este nevoie de apariţia unor noi partide pentru a
contracara monopolul actual şi a introduce principiul liberei
concurenţe şi în viaţa politică. LPE a criticat în permanenţă
actuala lege a înfiinţării partidelor şi va întreprinde acţiuni menite
să demonstreze că această încalcă grav prevederile constituţionale şi
limitează în mod ilegal dreptul la asociere.
|