C o m u n i c at
În legătură cu aspectele procedurale ale cazului fostei preşedinte a Tribunalului Mureş, Andreea Ciucă,
Liga PRO EUROPA — fără a se subtitui autorităţilor abilitate în ceea ce
priveşte soluţionarea fondului cauzei şi cu convingerea că instanţa de
judecată, Curtea Supremă de Justiţie funcţionează prin respectarea
principiului legalităţii şi independenţei —, pentru a nu se vicia în
nici un fel ancheta şi soluţionarea cauzei, solicită organelor
abilitate respectarea cu stricteţe a prevederilor Codului de procedură
penală coroborată cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului în
spriritul art. 20 al Constituţiei României care, în situţia în care
„există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi
legile interne”, acordă prioritate reglementărilor internaţionale.
Cazul PANTEA vs. ROMÂNIA, în care România a fost condamnată de Curtea
Europeană a Drepturilor Omului, arată consecinţele nerespectării
acestor tratate internaţionale. Astfel:
• mandatul de arestare preventivă, pe durata a mai multor zile (în
acest caz 30 de zile), nu poate fi eliberat de procurori ci numai de
judecători; persoana reţinută „trebuie adusă de îndată în faţa unui
judecător sau a altui magistrat împuternicit prin lege cu exercitarea
atribuţiilor judiciare”, numai ei putînd lua decizia arestării
preventive (în România procurorul fiind subordonat Ministerului
Justiţiei, Curtea Europeană nu îl consideră competent în materia
arestării preventive); • recursul înaintat de
Parchetul Naţional Anticorupţie, după ce Curtea Supremă de Justiţie a
concluzionat că ordonanţa prin care s-a dispus arestarea judecătoarei
Andreea Ciucă este viciată sub aspect procedural şi a decis punerea ei
în libertate, este în totală contradicţie cu prevederile Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului; • interogatoriile
care durează 9-15 ore — procedură frecvent întîlnită în România,
inclusiv în cazul judecătoarei Andreea Ciucă — intră în sfera
tratamentului inuman şi degradant, interzis de art. 3 al
Convenţiei Europene; • declaraţiile unor
autorităţi subordonate din punct de vedere politic, cum ar fi
Ministerul Justiţiei, care afirmă că de un timp mai îndelungat au fost
constatate „disfuncţionalităţi majore”, nu servesc interesele
înfăptuirii unei judecăţi independente. Aceste afirmaţii ridică şi
întrebarea: dacă ar fi fost aşa, de ce s-a intervenit cu o astfel de
întîrziere, numai în momentul în care a expirat (la 1 iunie 2003)
mandatul pentru funcţia de preşedinte? •
declaraţiile directorului SRI, care a acuzat-o pe judecătoarea Andreea
Ciucă de relaţia cu mafia şi criminalitatea transfrontalieră, susţinînd
că ea se afla sub urmărirea SRI de mai mult de un an. Dacă cele
relatate ar corespunde adevărului, nu se motivează faptul că acuzaţiile
nu au inclus şi incriminarea acestor relaţii.
Pentru a crea un mediu optim de lucru Curţii Supreme de Justiţie,
totodată pentru liniştirea opiniei publice, nu în ultimul rînd pentru a
evita situaţia unei noi condamnări a României de către Curtea Europeană
a Drepturilor Omului, Liga PRO EUROPA, ca organizaţie de drepturile
omului, solicită respectarea cu stricteţe a prevederilor Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului în procedura de exercitare a diferitelor
acte de urmărire penală, şi abţinerea de la declaraţii a
reprezentanţilor autorităţilor subordonate din punct de vedere politic. Consiliul de Coordonare al Ligii PRO EUROPA
Tîrgu-Mureş, la 12 iunie 2003
|