Revista altera a ajuns, iată, la zece ani de prezenţă neīntreruptă īn spaţiul publicistic din Romānia.
Luīnd īn considerare condiţiile dificile īn care a fost editată de-a
lungul celor zece ani de la apariţia primului număr, editorii s-ar
putea declara mulţumiţi. Chiar dacă nu am reuşit să respectăm
īntotdeauna calendarul apariţiilor, motiv pentru care cerem scuze
cititorilor noştri īmpătimiţi, altera a continuat să fie prezentă cu
profilul ei unic pe taraba dezbaterilor publice. Dacă nu ar fi
interpretat drept lipsă de modestie, numărul 25 ar putea fi considerat
unul (semi)jubiliar. Cele 25 de numere editate pīnă īn prezent,
īnseamnă cca. 5000 de pagini de text – o mică bibliotecă de
specialitate. Să ne aducem aminte de numeroasele iniţiative
publicistice de valoare din „romanticii” ani ’90, dispărute īn
intervalul devorator al tranziţiei şi vom concede că simpla
supravieţuire a „instituţiei” alterei poate constitui un motiv de
jubilaţie. Satisfacţia acestei continuităţi se
datorează īn bună măsură generozităţii unor sponsori – cu precădere
Fundaţiei Heinrich Böll din Germania şi Fundaţiei Ch. St. Mott din SUA
– care au asigurat stabilitatea financiară a muncii redacţionale. Se
datorează totodată zecilor de colaboratori de valoare – autori sau
redactori – care ne-au pus la dispoziţie, adesea īn mod gratuit,
studiile şi articolele care au definit profilul calitativ al revistei.
Se datorează, nu īn ultimul rīnd, mesajelor sutelor de cititori care
şi-au exprimat interesul, observaţiile sau criticile faţă de conţinutul
revistei.
Dincolo de aceste satisfacţii,
nemulţumirile legate de imposibilitatea difuzării civilizate a
revistei, īntr-un sistem de piaţă sălbatic, ne afectează īnsă şi
afectează īn primul rīnd nenumăraţii cititori care se află īn
imposibilitate de a avea acces la textele noastre. Venim īn
īntīmpinarea dorinţei acestora punīndu-le la dispoziţie, īncepīnd cu
acest număr, dar adăugīndu-le treptat şi pe cele anterioare, varianta
electronică a revistei.
*
Conform
promisiunii făcute īn editorialul numărului trecut, disecarea problemei
identităţii continuă şi īn paginile celui prezent. Complexitatea
fenomenului, mergīnd pīnă la abordarea „dilemelor identităţii”, ne
obligă la reţinere atunci cīnd suntem tentaţi de sentenţiozitate īn
categorisirea indivizilor/colectivităţilor după criterii şablonarde,
forţate sau arbitrare. Autorii acestui număr continuă să ne dezvăluie
misterele identităţii īncercīnd să-şi biruie propriile incertitudini.
Robert Parkin, spre exemplu, pune sub semnul īntrebării, din unghiul de
vedere al antropologului, clasica identitate naţională bazată pe simpla
apartenenţă la un stat naţional, īntr-o Europă īn plin proces de
integrare, redescoperind accentele cuvenite identităţilor regionale:
„cu toate că autonomia şi receptivitatea crescută faţă de identităţile
şi revendicările locale sīnt certe pentru unităţile subnaţionale īn
general [...], nu există nici un semn că statele naţionale ale Europei
[...] sīnt pregătite să-şi cedeze suveranitatea către acestea.”
Tradiţionala manieră westfaliană domină īncă: „...Dar chiar şi aşa,
multe identităţi, inclusiv cele naţionale din Europa secolului
nouăsprezece [...] au fost conduse sau impulsionate de elite” – scrie
autorul. Rămīne īn discuţie cīt de responsabil se vor comporta īn acest
sens elitele europene īn general, şi cele naţionale/regionale īn
special. Rolul lor poate fi determinant.
Pe de
altă parte, Viktor Karįdy ne propune o adevărată vivisecţie a unei
identităţi profund dilematice: cea a evreilor maghiari de după
Holocaust, identitate lesne recogniscibilă, chiar dacă īn proporţii
diferite, īn majoritatea ţărilor europene, cu accente speciale īn cele
răsăritene care au parcurs şi experienţa comunistă. Caracterul istoric
al fenomenului pare evident.
Complexitatea
problemei este subliniată şi prin studiul de caz al lui Florin Anghel
referitor la contenciosul identitar polono-slovac al comunităţii
„tutajszy” din Bucovina, aprig instrumentat politic īntr-o anumită
perioadă istorică, o identitate duală devenită conflictuală prin
manipulare.
Fidelă programului său de a analiza
şi dezbate problemele delicate ale vieţii sociale – preluīnd oarecum şi
din misiunea revistei Provincia care regretabil şi, sperăm, temporar a
fost nevoită să-şi īntrerupă apariţia – altera continuă să publice cu
prioritate studii şi articole dedicate regionalismului şi domeniilor
colaterale acestuia. Studiul Ilonei Pįlné Kovįcs, o reputată
cercetătoare a domeniului din cadrul Centrului de Studii Regionale al
Academiei Ungare, despre evoluţia regionalismului īn Ungaria, unde
studiul regionalizării a demarat cu mai bine de trei decenii īn urmă,
poate fi considerat un autentic ghid practic de regionalizare şi pentru
ţările vecine, chiar dacă succesele aplicative ale procesului se lasă
īncă aşteptate şi la ei, īn bună măsură din cauza tradiţionalei lipse
de voinţă politică.
Īn cadrul amintitului domeniu
colateral, nu mai puţin relevant ni se pare a fi şi studiul lui Ioan
Codruţ Lucinescu referitor la problematica federală – larg dezbătută īn
numerele 6, 7 şi 8 ale revistei noastre –, ale cărui concluzii merită
să fie subliniate: „Nu este exagerată afirmaţia că Romānia se găseşte
īn faţa unei revoluţii de structură a sistemului său politic, atīt la
nivel instituţional cīt şi normativ. Integrarea Romāniei īn UE nu
trebuie tratată ca o simplă strategie de colectare a fondurilor
europene de asistenţă financiară sau ca un bonus mediatic pentru
guvernul de la Bucureşti. Ea presupune reformarea īntregului mecanism
decizional, a modului de implementare a acestuia, precum şi a
criteriilor de legitimare politică pe care este bazat.”
Īn aceeaşi ordine de idei, incitantele intervenţii ale conferenţiarilor
de la Universitatea de Vară „Transilvania” (Ilieni, 2004), o
manifestare tradiţională a Centrului Intercultural al Ligii Pro Europa,
nu fac decīt să adauge noi accente la dezbaterea privind perspectivele
regionale ale reformei statului romān īn contextul integrării europene.
Aşteptarea unui răspuns adecvat din partea elitei politice este
legitimă, iar īntīrzierile īn acest sens nu vor face decīt să īncarce
şi ele costurile integrării noastre europene.