altera
22-23
Editorial
Fidelă politicii sale editoriale de a conferi dezbaterilor publice un
suport teoretic solid, altera continuă īn acest număr dublu să
furnizeze subiecte de reflecţie autorilor de programe de guvernare şi
politici publice īn chiar momentul īn care subiecte repudiate īncă –
regionalizarea, autonomia, statul multietnic, dilemele identitare –
covīrşesc prin impetuozitate superficială orice īncercare de abordare
raţională. Īn plin vacarm legat de respingerea cupidă īn Romānia a
dialogului privind forma pe care statul o va īmbrăca dacă doreşte să
devină democratic şi just, Europa Centrală şi de Est se mişcă lent, dar
palpabil, īn direcţia unei regīndiri fundamentale a structurii statului
post-comunist, căruia libertatea de expresie, pluralismul politic şi
spiritul civic i-au purificat treptat trecutul totalitar. Obsesiv, īn
Romānia regionalizarea, autonomia, statutul minorităţilor sīnt
prezentate opiniei publice şi, din păcate, resimţite de aceeaşi opinie
publică, drept o siluire a suveranităţii naţionale de către oculta
internaţională. Deşi statul se reclamă, prin constituţie, tratate şi
mai nou prin aderarea la organismele euroatlantice, drept depozitar şi
protector al drepturilor şi libertăţilor fundamentale, al demnităţii
umane īn ultimă instantă, prin vocile sale autorizate, preşedinte,
prim-ministru, parlamentari reprimă sever orice dezbatere de forme de
libertate cum ar fi, de pildă, autonomiile. Aruncarea īn derizoriu şi
clandestinitate a temelor politice majore face ca, sistematic, Romānia
să fie ocolită de modernitate.
La polul opus,
Cehia, Ungaria şi Polonia au considerat reforma administraţiei la nivel
subnaţional drept o sarcină esenţială īn procesul reconstrucţiei
sistemelor lor politice şi administrative de după 1989. Contextul
politic şi intelectual remarcabil de liberal şi deschis a permis īncă
la īnceputul anilor 1990 includerea reformei stucturii statului īn
primul pachet de schimbare a constituţiei. Deşi fiecare din cele trei
state a ales, cum e şi firesc, stilul şi ritmul propriu, a existat pe
parcursul īntregii perioade de tranziţie de la totalitarism la
libertate un grad ridicat de similitudine, rezultat, desigur, şi din
apropierea şi armonizarea pe care li le-a conferit frăţietatea de la
Vişegrad. Studiile comparative de īnaltă ţinută ştiinţifică ai unor
experţi consacraţi īn literatura domeniului – Michal Illner sau Gyula
Horvįth – īncearcă să ofere un sprijin analitic util decidenţilor
preocupaţi sincer de reforma administrativă a societăţii romāneşti.
Cursa pentru Europa se apropie de momentul adevărului. Dincolo de
oratoria politică şi politicianistă şi de mimarea descentralizării şi
regionalizării aceasta implică asumarea unor obligaţii şi valori,
aplicarea īn practica de zi cu zi a unor reforme autentice şi profunde.
Una dintre tarele fundamentale şi permanente, aproape unanim
recunoscute ale societăţii romāneşti este lipsa capacităţii
administrative īn condiţiile unui stat de drept, democratic. Ceea ce īn
sistemele autoritare – de dreapta sau de stīnga – părea să dea roade –
odată ce nu era vorba decīt de executarea orbească a directivelor
venite de sus –, īn cadrul unui sistem cīt de cīt democratic s-a
dovedit a fi un eşec desăvīrşit. Teama viscerală a oricărei puteri de a
pierde controlul deplin asupra supuşilor contribuabili, asupra unui
electorat care ar putea eventual să se administreze (mult mai eficient)
singur, devenind astfel „autonom”, paralizează orice īncercare de
reformă administrativă profundă.
Publicarea studiului exhaustiv dedicat de parlamentarul elveţian
Andreas Gross experienţelor pozitive ale regiunilor autonome coincide
cu furtuna declanşată īn opinia publică, dar īntreţinută īndeosebi de o
elită politică suficientă şi subintelectuală, privind
autonomiaŢinutului Secuiesc. Ne vom abţine să acordăm calificative
acestor demersuri politice minoritare, dar altera īşi propune ca prin
publicarea studiului şi raportului Gross la Consiliul Europei să
readucă īn atenţia analiştilor grăbiţi chestiunea legitimităţii
autonomiilor, ca instrument eficient de asigurare a dezvoltării
armonioase şi a prevenirii conflictelor interetnice. Cu riscul
repetiţiei didactice, Gross reaminteşte că structura statelor europene,
rezultat al succesiunii conflagraţiilor continentale, nu coincide cu
teritoriile locuite de naţiuni, mai precis, naţiunile transcend
fruntariile de stat, fiecare naţiune europeană trăind dubla ipostază de
majoritate şi minoritate. Aspiraţia spre unitate naţională, percepută
ca un rezervor perpetuu de iredentism şi secesionism, a fost reprimată
constant de statul naţional, ceea ce nu a făcut decīt să accentueze
tendinţele separatiste. Modelul lui Gross, propus Consiliului Europei
şi statelor membre, inclusiv Romānia, porneşte de la premisa că
autonomia regională, oferă cadrul optim pentru realizarea, pe de o
parte a aspiraţiilor identitare, iar pe de altă parte permite păstrarea
status quo-ului la care statele europene continuă să ţină, īn ciuda
gradului avansat de integrare. Conform lui Gross, de vreme ce nu
fiecare minoritate poate īnfiinţa un stat propriu, statele europene
trebuie să adopte prevederi constituţionale care să permită transferul
de puteri de la nivelul central īn beneficiul acestor minorităţi.
Diviziunea puterilor, federalismul, regionalismul, sistemul devolutiv,
asocierea liberă, organizarea teritorială asimetrică, statutele
speciale sīnt amplu tratate de autorul elveţian, spre beneficiul celor
care doresc să aprofundeze acestă temă printr-o abordare
sistematizată. Raportul Gross,
devenit
Recomandarea 1609, apoi Rezoluţia 1334 a Consiliului Europei, deschide
o cale nouă de reflecţie asupra autonomiei regionale ca sursă de
armonie interetnică şi va conduce, fără īndoială, pe termen mediu şi
lung, la adoptarea de noi standarde europene īn domeniu, chiar dacă,
pentru moment, Convenţia Europeană, aseptică, evită subiectele
generatoare de pasiuni şi umanism, mărginindu-se la cel mai mic divizor
comun. Astăzi, īntr-adevăr, cea mai mare parte a crizelor politice din
Europa se petrec īn interiorul statelor, este īn interesul stabilităţii
şi securităţii continentale ca sursele de tensiune să dispară, mai
mult, autonomiile conferă comunităţilor etnice, lingvistice şi
religioase minoritare acea egalitate de şanse care constituie condiţia
primordială a afirmării demnităţii umane. Majoritatea celorlalte studii
publicate īn acest număr dublu vin să ilustreze şi să sublinieze tocmai
această filozofie.
Editorii
Editorial
POLITICI DESCENTRALIZATOARE ŞI
AUTONOMIA REGIONALĂ Michal Illner: Reforme
descentralizatoare īn trei ţări candidate central-est-europene –
Republica Cehă, Ungaria şi Polonia Gyula Horvįth: Studiu
comparativ privind politicile regionale ale Ungariei, Bulgariei şi
Romāniei Andreas Gross: Experienţe pozitive ale regiunilor
autonome ca sursă de inspiraţie pentru soluţionarea conflictelor īn
Europa
DOCUMENT Recomandarea
1609 Experienţe pozitive ale regiunilor autonome ca sursă de
inspiraţie pentru soluţionarea conflictelor īn Europa Rezoluţia
1334 Experienţe pozitive ale regiunilor autonome ca sursă de
inspiraţie pentru soluţionarea conflictelor īn Europa
ALTERA PARS Ovidiu
Pecican: Romānia. Dileme şi tendinţe
ANALIZĂ Miklós
Bakk, Andor Horvįth, Levente Salat: UDMR īn 2003 – căutarea de noi căi
la punctele limită ale integrării
STUDIUN DE CAZ Istvįn
Haller: Inscripţionarea bilingvă a străzilor din Tārgu-Mureş
CONVERGENŢE TRANSILVANE Paul
Philippi: Oaspeţi sau cetăţeni cu drepturi depline? Alternative pentru
comunităţile germane din Romānia
FEŢELE EUROPEI Christoph
Pan: Tirolul de Sud
DEZBATERE Libertatea
religioasă şi integrarea europeană Documente ale Comitetului
de Acţiune şi Răspīndire a Memorandumului despre situaţia Bisericii
Romāne Unite
RESTITUTIO Ambrus
Miskolczy: Istoria romānilor sub semnul Reformei
ECUMENICA Miklós
Tomka: Religiozitatea īn Transilvania īn perspectivă comparativă
RECENZII Laura
Ardelean: Irina Culic: Cāştigătorii. Elita politică şi democratizare īn
Romānia. 1989-2000
|