::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




NOTE

inapoi
Note:

1. Raportul final al Comisiei Prezidenţiale pentru analiza dictaturii comuniste din România, (www.presidency.ro)
2. Fundaţia pentru o Societate Deschisă, Barometrul de opinie publică, 2001, Bucureşti
3. Andreescu, Gabriel, Extremismul de dreapta în România, CRDE Cluj, 2004.
4. Raportul International pe 2007 privind libertatea religioasă, Departamentul de Stat al SUA, Biroul pentru Democraţie, Drepturile Omului şi Muncă, www.usembassy.ro
5. Anexa nr. I cu Cultele recunoscute din România
6. Protestul Asociaţiei Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă pe www.humanism.ro
7. Memorandumul către Statul Român al credincioşilor greco-catolici din România şi din întreaga lume, Altera 19/2002, Editura Pro Europa Târgu-Mureş
8. Anexa nr. II: Rspunsul MEC la solicitarea Bisericii Greco-Catolice din Oradea
9. Cercetare asupra educaţiei religioase în unităţile şcolare din România, www.humanism.ro
10. Altera nr. 32, Editura Pro Europa, Târgu-Mureş, 2007
11. Anexa nr. III - Chestionarele aplicate elevilor şi profesorilor
12. Sînt totalizate cifrele de şcolarizare de la toate tipurile de învăţământ liceal
13. Anexa nr. IV: Lista unităţilor de învăţămînt unde au fost aplicate chestionarele
14. Anexa nr. V: Lista localităţilor unde au fost aplicate chestionarele
15. Anexa nr. VI: Lista manualelor analizate
16. Educaţia religioasă în România, Altera 32/2007, Editura Pro Europa, Tg-Mureş, 2007
17. Lavinia Stan, Lucian Turcescu: Educaţia religioasă în România, Altera 32/2007, Editura Pro Europa, Tg-Mureş, 2007
18. Declaraţia universală a drepturilor omului (Art. 18), Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice (Art. 18), Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale (Art. 13.3) şi Convenţia europeană a drepturilor omului (Art. 9).
19. Publicată în Monitorul Oficial nr. 167 din 31 iulie 1995 şi republicată în M. Of. nr. 1 din 5 ianuarie 1996.
20. Publicată în M. Of. nr. 606 din 10 decembrie 1999.
21. O analiză critică a acestei variante iniţiale, din perspectiva drepturilor fiinţei umane, este realizată de Renate Weber în articolul “Legea învăţămîntului: între contestare şi supra- apreciere”, publicat în Revista Română de Drepturile Omului, nr. 9, pp. 16- 27; aspectele analizate de autoare vizează libertatea de conştiinţă, în legătură cu obligativitatea studiului religiei şi accesul la educaţie al persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale.
22. Publicată in M. Of. nr. 167 din 31 iulie 1995.
23. Această situaţie se reflectă şi în practică: În cataloagele şcolare, în dreptul disciplinelor opţionale se află trecută menţiunea “C. d. s. – Curriculum la decizia şcolii”, menţiune care nu se află şi în dreptul disciplinei Religie; de asemenea, Religia este trecută direct în planul disciplinelor de studiu al elevilor/elevelor, fără acordul acestora sau al părinţilor acestora, şi nu figurează în oferta disciplinelor opţionale.
24. Ordin valabil încă în anul şcolar 2003- 2004.
25. La specializările: Ştiinţe sociale, Matematică- informatică, Ştiinţe ale naturii, Turism şi alimentaţie publică, Administrativ, Poştă, Economic, Industrie alimentară, Protecţia mediului, Chimie alimentară, Agricol agromontan şi veterinar, Silvic şi prelucrarea lemnului, Telecomunicaţii, electronică, automatizări şi electrotehnică, Mecanic, Lucrări- publice, construcţii, Textile şi pielărie ş.a..
26. Andreescu, Gabriel Extremismul de dreapta în România, CRDE Cluj 2004
27. Investigarea acestor aspecte este încă la început. E nevoie de o statistică privind numărul directorilor - preoţi sau profesori de religie din şcolile publice din România.
28. Posturile sunt scoase la concurs de Inspectoratele Şcolare Judeţene dar sunt afişate şi pe adresa de site a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin urmare existînd şi acordul acestui minister.
30. Amintim numai prevederile corespunzătoare ale Pactului Internaţional cu privire la Drepturile Civile şi Politice, Convenţia Europeană a Drepturilor Fiinţei Umane (art. 9) şi Declaraţia privind Eliminarea Tuturor Formelor de Intoleranţă şi Discriminare pe bază de Religie sau Credinţă.
30. În varianta iniţială a legii învăţămîntului, publicată în 1995 şi republicată în 1996, nu exista această restricţie. Astfel, în art. 9 alin (2) se preciza despre cultele recunoscute oficial de către stat că pot solicita Ministerului Învăţămîntului organizarea unui învăţămînt specific, corespunzător necesităţilor de pregătire a personalului de cult, iar în Ordonanţa de Urgenţă 36 din 10 iulie 1997 pentru modificarea şi completarea Legii învăţămîntului nr. 84/1995, publicată în M. Of. nr.152 din 14 iulie 1997,  se preciza că pot solicita Ministerului Învăţămîntului organizarea unui învăţămînt specific, corespunzător necesitaţilor de pregătire a personalului de cult, precum şi înfiinţarea şi funcţionarea unor structuri de învăţămînt laic, în sistemul naţional de învăţămînt, sub coordonarea şi controlul Ministerului Învăţămîntului.
31. Gianina Buzea, «Recensămîntul 2002», Interviu cu Aurel Camara, preşedintele  Institutului Naţional de Statistică, 22, Bucureşti, nr.13, an XIII (629), 26 mar.- 1 apr. 2002, p. 6; citatul îi aparţine lui Aurel Camara; acelaşi gen de probleme au generat şi întrebările privind etnia şi intimitatea personală; este, credem, interesant de observat că interviul în care se menţionează acest drept de a nu răspunde la anumite întrebări apare în penultima zi de desfăşurare a recensămîntului – perioada în care s-a desfăşurat recensămîntul a fost 18 – 27 martie 2002.
32. Publicată în M. Of. nr 439, din 06.08.2001.
33. Vezi şi Gabriel Andreescu, „Cele două Românii: Parcul Carol şi Biserica Ortodoxă Română”, Ziua, Bucureşti, nr. 2972, an X, 25 martie 2004, p. 4.
34. Publicat în Buletin Oficial nr. 5 din 20 aprilie 1964.
35. www.ziarullumina.ro
36. Anexa nr. X sesizarea secretarului Comisiei pentru Educaţie Catolică din cadrul Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma, Florin Jula la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
37. Anexa nr. X sesizarea secretarului Comisiei pentru Educaţie Catolică din cadrul Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma, Florin Jula la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
38. „Profesor discriminat pentru că nu e ortodox” de Valentin Musca, Ziarul de Vrancea, ediţia online, 2 februarie 2007, http://www.ziaruldevrancea.ro/index.php?articol=10686
39. Anexa nr. VI: Lista manualelor analizate în prezenta cercetare
40. Consiliul Europei promovează activ coeziunea socială. În acest sens, principalele sale obiective sînt: protejarea eficientă a celor mai vulnerabile grupe sociale şi revederea instrumentelor politice care privesc bunăstarea lor; promovarea egalităţii accesului la drepturi cu respectarea diferenţelor ; lupta împotriva excluderii şi discriminării de orice fel; consolidarea cooperării europene privind migraţia, garantarea unui nivel adecvat de protecţie socială ; analiza evoluţiilor forţei de muncă şi a rolului său integrator social, precum şi a chestiunilor privind formarea profesională şi evoluţia drepturilor muncitorilor.
41. http://www.humanism.ro/articles.php?page=62&article=207
42. Altera nr. 32: Religia în sfera publică, Editura Pro Europa, Tg-Mureş, p. 154-156
43. Hotărîrea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării cu privire la sesizarea Cultului Bahá’i.
44. Alexandru Crişan şi Monica Dvorski - Centrul Educaţia 2000+, Cătălin Teniţă - Asociaţia Culturală Noesis, Cristian Pîrvulescu - Asociaţia Pro Demoraţia, Doina Jela - Asociaţia Jurnaliştilor Independenţi din România, Dorina Năstase - Centrul Român de Studii Globale, Gabriel Andreescu - Centrul de Studii Internaţionale, Gabriel Penciu - Asociaţia Culturală şi Amicală Română de la Strasbourg, Ghenadie Brega - Asociaţia Hyde Park, Joanne Richardson - Asociaţia D Media, Cluj, Ioana Avădani - Centrul pentru Jurnalism Independent, Ion Bogdan Lefter, Iustina Ionescu - Centrul de Resurse Juridice, Liviu Andreescu, Mihaela Miroiu, Mihai Burcea - Miliţia Spirituală, Mircea Toma, Răzvan Martin - Agenţia de Monitorizare a Presei, Remus Cernea - Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinţă, Renate Weber, Romaniţa Iordache - ACCEPT, Ruxandra Costescu - Indymedia România, Roxana Teşiu – Centrul Parteneriat pentru Egalitate, Smaranda Enache - Liga Pro Europa.
45. Andreescu, Gabriel,  Prezenţa însemnelor religioase în şcolile publice: o bătălie pentru viitorul învăţămîntului, Noua Revistă de Drepturile Omului nr.4/2006
46. Anexa nr. VII - Comunicatul de presă a Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea
47. http://www.edu.ro/index.php/pressrel/7103 
48. Anexa nr. VIII fragment din Sentinţa Civilă nr. 1685/15.06.2007 a Curţii de Apel Bucureşti
49. Raportul Departamentului de Stat al SUA, Altera nr. 32: Religia în sfera publică, Editura Pro Europa, Tg-Mureş, 2007.
50. www.ziua.ro din 25.06.2007
51. www.arhiepiscopia-ort-cluj.org
52. www.arhiepiscopia-ort-cluj.org
53. www.evenimentul.ro
54. www.ctt.ro
55. www.isjcj.ubbcluj.ro
56. www.arhiepiscopia-ort-cluj.org
57. www.caon.ro
58. www.mitropolia-banatului.ro
59. www.humanism.ro
60. www.humanism.ro
61. Liceul de Artă (Buzău)
62. Grup Şcolar Industrial Contactoare (Buzău)
63. Concept căruia (în cadrul orei respective, de religie) i s-a dat o definiţie peiorativă: „grupare de credincioşi ce s-au rupt de biserică pe baza unor învăţături înţelese greşit”.
64. Grup Şcolar Industrial Contactoare (Buzău).
65. Liceul de Artă (Buzău), anul şcolar 2003- 2004.
66. În anul şcolar 2003- 2004, Emil Moise a atras atenţia asupra acestor aspecte în şedinţele Consiliului Profesoral; motivaţia unui preot-profesor, erijat în avocatul colegului său (care obliga prezenţa copiilor la biserică), a fost una în direcţia considerării bisericii ca laborator (sic!) pentru ora de Religie.
67. vezi Mihaela Jigău, coordonatoare, Învăţământul rural din România, condiţii, probleme şi strategii de dezvoltare, Bucureşti, Ministerul Educaţiei şi Cercetării: MarLink, 2002, p.114.
68. Mărturiile lui au fost confirmate de colegii/colegele de clasă.
69. Pentru că nu de puţine ori au fost întîlnite exemple similare, menţionăm doar unul dintre articolele de lege care sînt încălcate prin astfel de comportamente: «Nimeni nu poate fi supus torturii nici pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante» – art. 3 din Convenţia Europeană a Drepturilor Fiinţei Umane.
70. art. 318 Cod Penal, publicat în Monitorul Oficial nr. 65 din 16 aprilie 1997.
71. S-a ales varianta autoidentificării cu o provincie istorică
72. Au fost editate numai rezultatele privind acele religii care au un procent de peste 11,2% la general sau procente semnificative pe regiuni.

sus