::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Discriminare pe baza originii etnice
sesizare scrisă, 20 mai 1997


La data de 20 mai 1997, A. I., cetăţean german a adresat o scrisoare către Biroul pentru Drepturile Omului în care a arătat că la intrarea în România din 21 martie 1997 a fost întrebată dacă este sau nu de etnie română. A răsuns negativ, şi a plătit suma de 55 DM pentru viză. O altă persoană care s-a declarat român a obţinut viza în mod gratuit. A. I. a considerat că astfel se introduce o discriminare pe baza originii etnice de către autorităţile române.

La 23 mai 1997, Biroul pentru Drepturile Omului a adresat o scrisoare către Ministerul de Interne prin care au fost cerute informaţii suplimentare.

Din partea Direcţiei Juridice din cadrul Ministerului de Interne, la 16 iunie 1997, cu nr. 37.873/R, s-a trimis următorul răspuns:

    Potrivit Ordonanţei Guvernului României nr. 24 din 21.08.1992, anexa 2, pct. 8, respectiv lit d, pct. 10, taxa vizei pentru trecerea frontierei valabilă pentru o călătorie este de 25 USD, la care se adaugă taxa pentru serviciile prestate în regim de urgenţă, reprezentînd 6 USD. Pentru fiecare persoană inclusă în paşaportul titularului, indiferent de natura vizei supuse taxei consulare, se percepe o taxă de 10 USD.
    Totodată actul normativ sus-menţionat a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 33 din 16.08.1996, care prin art. 1 pct. 1, completează art. 3, avînd următorul cuprins: „Sînt scutite taxelor, vizele acordate persoanelor de origine etnică română şi rudelor acestora pînă la gradul al doilea inclusiv, stabilite în străinătate, care au cetăţenia altor state ori statutul de apatrid, pe bază de documente din care rezultă că cel puţin unul dintre părinţi este de origine etnică română.”
    Începînd cu 14 aprilie 1997, art. 1, pct. 1 al Ordonanţei sus-menţionate a fost eliminat, odată cu adoptarea Legii nr. 33 din 1997, privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/1996 pentru îmbunătăţirea regimului de impunere şi de utilizare a taxelor consulare încasate, în străinătate, de către reprezentanţele diplomatice ale României.
    Ca urmare, situaţia în cauză, fiind petrecută în 21.03.1997, a intrat sub incidenţa prevederilor art. 1 pct. 1 al Ordonanţei nr. 33 din 16.08.1996, sens în care modul de acţiune al lucrătorului de frontieră a fost corect, şi nu poate fi etichetat ca un procedeu discriminatoriu.

Deşi răspunsul nu oferă explicaţii asupra caracterului nediscriminatoriu al acordării vizelor gratuite pe baza apartenenţei etnice, modificarea legislaţiei a soluţionat situaţia reclamată.