Discriminare pe baza originii etnice sesizare scrisă, 20 mai 1997
La
data de 20 mai 1997, A. I., cetăţean german a adresat o scrisoare către
Biroul pentru Drepturile Omului în care a arătat că la intrarea în
România din 21 martie 1997 a fost întrebată dacă este sau nu de etnie
română. A răsuns negativ, şi a plătit suma de 55 DM pentru viză. O altă
persoană care s-a declarat român a obţinut viza în mod gratuit. A. I. a
considerat că astfel se introduce o discriminare pe baza originii
etnice de către autorităţile române.
La 23 mai 1997,
Biroul pentru Drepturile Omului a adresat o scrisoare către Ministerul
de Interne prin care au fost cerute informaţii suplimentare.
Din
partea Direcţiei Juridice din cadrul Ministerului de Interne, la 16
iunie 1997, cu nr. 37.873/R, s-a trimis următorul răspuns:
Potrivit Ordonanţei Guvernului României nr. 24 din 21.08.1992, anexa 2,
pct. 8, respectiv lit d, pct. 10, taxa vizei pentru trecerea frontierei
valabilă pentru o călătorie este de 25 USD, la care se adaugă taxa
pentru serviciile prestate în regim de urgenţă, reprezentînd 6 USD.
Pentru fiecare persoană inclusă în paşaportul titularului, indiferent
de natura vizei supuse taxei consulare, se percepe o taxă de 10 USD.
Totodată actul normativ sus-menţionat a fost modificat prin Ordonanţa
Guvernului nr. 33 din 16.08.1996, care prin art. 1 pct. 1, completează
art. 3, avînd următorul cuprins: „Sînt scutite taxelor, vizele acordate
persoanelor de origine etnică română şi rudelor acestora pînă la gradul
al doilea inclusiv, stabilite în străinătate, care au cetăţenia altor
state ori statutul de apatrid, pe bază de documente din care rezultă că
cel puţin unul dintre părinţi este de origine etnică română.”
Începînd cu 14 aprilie 1997, art. 1, pct. 1 al Ordonanţei
sus-menţionate a fost eliminat, odată cu adoptarea Legii nr. 33 din
1997, privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/1996 pentru
îmbunătăţirea regimului de impunere şi de utilizare a taxelor consulare
încasate, în străinătate, de către reprezentanţele diplomatice ale
României. Ca urmare, situaţia în cauză, fiind
petrecută în 21.03.1997, a intrat sub incidenţa prevederilor art. 1
pct. 1 al Ordonanţei nr. 33 din 16.08.1996, sens în care modul de
acţiune al lucrătorului de frontieră a fost corect, şi nu poate fi
etichetat ca un procedeu discriminatoriu.
Deşi răspunsul nu
oferă explicaţii asupra caracterului nediscriminatoriu al acordării
vizelor gratuite pe baza apartenenţei etnice, modificarea legislaţiei a
soluţionat situaţia reclamată.
|