::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



A l b a n e z i


- datele Comisiei Nationale pentru Statistica
- date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale:
 Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994
 Învatamîntul cu predarea în limbile minoritatilor nationale din România, 1995
- datele Uniunii Culturale a Albanezilor din România
- Gelcu Maksutovici: Istoria comunitatii albaneze din România, 1992
 
• nu exista date statistice referitoare la albanezii din România, aceasta minoritate fiind încadrata în categoria de „alte minoritati” cu ocazia recensamintelor din România.
 
Istoric:
Albanezii se considera a fi urmasi directi si legitimi ai vechilor illiri, ce locuiau în antichitate un vast teritoriu al Peninsulei Balcanice, înainte de venirea slavilor în aceasta zona. Au cunoscut vechea civilizatie greaca, ocupatia romana, crestinismul primelor veacuri si civilizatia bizantina, apoi stapînirea Imperiului otoman de aproape cinci secole însotita si de un vast proces de islamizare. În vremea reginei Teuta au opus o dîrza rezistenta împotriva invaziilor trupelor Imperiului roman, iar la mijlocul veacului al XV-lea, sub conducerea eroului national Gheorghe Castriotul Skanderbeu cea mai mare parte a principatelor feudale albaneze s-au unit vremelnic într-o Albanie independenta cu capitala la Kruja.

În vremea stapînirii Daciei de catre Imperiul roman, împaratul Traian va aduce, în primele decenii ale secolului al II-lea al erei noastre, lucratori din triburile illirilor pirusti pentru a participa la exploatarea minelor de aur din Muntii Apuseni. În marea batalie de la Kossovopolje din anul 1389 a popoarelor crestine împotriva turcilor, îi vom gasi si pe albanezi alaturi de celelalte popoare din Balcani, inclusiv pe ostenii din Tara Româneasca trimisi de voievodul Mircea cel Batrîn. În veacul urmator, în acelasi lupta de stopare a înaintarii turcilor în Europa, a existat proiectul unei jonctiuni între armatele crestine conduse de Skanderbeu si Inacu de Hunedoara.

Dupa moartea lui Skanderbeu (1468) înepe procesul de destramare al Albaniei independente si odata cu acesta si cel de emigrare al albanezilor ce nu doreau sa ramîna sub ocupatia Imperiului otoman. Primele valuri se îndreapta spre Italia, în special albanezii din nordul teritoriilor lor, în mod deosebit cei din jurul orasului Shkodra ce proveneau din straturile bogate ale societatii albaneze: nobili, conducatori militari si religiosi, intelectuali si negustori, luînd cu ei pentru a nu cadea în mîinile otomanilor si bunuri de patrimoniu cultural-national. Pe masura ce se instala administatia Imperiului otoman alte valuri de albanezi încearca sa se salveze prin emigrare, de aceasta data si paturi mai sarace care nu doreau sa fie islamizate si în acelasi timp din motive sociale datorate înaspririi conditiilor de viata sub apasarea administratiei straine turcesti, dintre care unii se îndreapta spre Tarile Române. Astfel, într-un document din 12/24 martie 1595 redactat de Giovani de Marini Poli, trimisul împaratului habsburgic Rudolf II în Tarile Române, expediat din Alba Iulia catre Bartolomeu Pezen, sfetnic imperial la Curtea din Vienam se reda faptul ca Mihai Viteazul permite unui numar de 15.000 de suflete de albanezi (barbati cu familiile lor) sa se aseze la nord de Dunare în Tara Româneasca. Abia acest moment poate fi considerat a fi începutul existentei albanezilor ca o comunitate etnica distincta, mai ales ca într-un alt document, de data aceasta dat de domnitorul Simion Movila din cetatea Tîrgovistei, în anul 1602, noul domn al Tarii Românesti reînoieste privilegiile acordate de Mihai Viteazul albanezilor asezati în satul Calinesti din judetul Prahova, scutindu-i de biruri si impozite pe o perioada de înca zece ani.

Pentru secolele XVII si XVII în afara documenteleor referitoare la domnitori de orgine albaneza ca Vasile Lupu sau cei din familia Ghica, sînt cele ce-i amintesc pe albanezi ca arnauti în garzile domnesti, negustori sau meseriasi, oameni de paza sau agricultori.

Secolul de aur al Comunitatii albaneze din România a fost secolul al XIX-lea, epoca în care Bucurestiul devenise un important centru de sprijin al miscarii de eliberare si renastere nationala a popoarelor din Balcani. Albanezii din România au fost prezenti în miscarea revolutionara din 1821 atît în oastea lui Tudor Vladimirescu, precum si în cea condusa de printul grec Ipsilante. Patriotul si omul de cultura albanez Naum Panajot Veqilhaergi din Braila va fi autorul primului abecedar al limbii albaneze publicat în anul 1844, iar printesa româna de origine albaneza Elena Ghica (avînd ca scriitoare pseudonimul Dora d'Istria) va publica numeroase articole pentru a face cunoscuta în opinia publica a vremii cauza nationala a albanezilor. Ea a întocmit si prima monografie despre albanezii din tara noastra sub titlul „Gli albanesi in Rumenia”, publicata la Firenze în 1873.

Dupa Congresul de pace de la Berlin (1878) care a refuzat sa ia în considerare solicitarile privitoare la autonomia teritoriilor albaneze, se formeaza Liga de la Prizren, în Kosovo, cu atributii de adevarat guvern national dar care va fi înfrînta de interventia armatei otomane. Albanezii din România vor constitui societati culturale cu evidente scopuri de sustinere a Miscarii de Eliberare Natonala Albaneza, cunoscuta în istorie sub denumirea de Riljndia Kombetare Shqiptare, ce vor actiona pe plan cultural si politic pentru cucerirea independentei de stat.

În aceaasta epoca numarul albanezilor din România se ridica la peste 30 de mii, fiind asezati în special în orase ca Bucuresti, Braila, Constanta, Ploiesti, Craiova, Calarasi, Iasi, Focsani s.a. ca negustori, meseriasi, dar si medici, avocati, arhitecti, constructori, precum si arnauti (oameni de paza în garzile diferitelor boieri). Dintre societatile culturale ale albanezilor din România amintim „Societatea scrierii albaneze” înfiintata în 1881 ca filiala a celei din Constantinopole, societatea „Drita” (Lumina) în 1884 cu filiale în mai multe orase, sub egida careia a functionat o Scoala normala pentru pregatirea de învatatori ce erau trimisi la scolile de limba albaneza ce luasera fiinta în Albania, un Institut albano-român, s-au editat mai multe publicatii între care ziarul „Drita” la Braila în 1887, iar în anul 1888 la Bucuresti ziarul „Sqipetari” (Albanezul) în limbile albaneza si româna, ce erau difuzate în întreaga diaspora albaneza. Un rol însemnat, mai ales în tiparirea de carti scolare, de istorie si literatura avea sa-l aibe Societatea „Dituria” (Stiinta) constituita în 1887 precum si altele, toate fuzionînd în anul 1906 sub numele de „Bashkimi” (Unirea). În anul 1905 la Constanta a luat fiinta o scoala albaneza sub conducerea medicului Ibraim Temo, care a functionat avînd cursuri de zi si serale, mai ales pentru pregatirea albanezilor ce venisera de putin timp în România. Printre profesorii acestei scoli, la limba albaneza, s-a aflat si poetul Asdreni (Aleks Stavri Drenova) care va ajunge secretar al Comunitatii albaneze, la începutul lunii noiembrie 1912 întocmind procesul-verbal al adunarii albanezilor din Bucuresti, în care, sub conducerea lui Ismail Qemali, avea sa se ia hotarîrea de proclamare a Independentei de stat a Albaniei de la 28 Noiembrie 1912.

Dupa primul razboi mondial se constata venirea unui nou val de albanezi,mai ales din Macedonia iugoslava, din motive economice, de data aceasta stabilindu-se si în orasele transilvane Oradea, Cluj, Medias, Sibiu, Sighetul Marmatiei, Baia Mare, Tîrgu-Mures, ca muncitori si meseriasi (bragagii, cofetari). Multi au venit, din toate teritoriile albaneze, pentru a studia în institutele de învatamînt românesti. Viata Comunitatii se revigoreaza, cu deosebire la Bucuresti si Constanta, sub egida Societatii „Bashkimi”, dar si a altora înfiintate pe criterii geografice sau religioaase. Între publicatiile editate în aceasta perioada se remarca ziarul „Shqiperia e Re” (Albania Noua) cu aparitie continua între anii 1919-1935.

Începînd cu instaurarea totalitarismului din România, cît si în Albania, viata Comunitatii se degradeaza continuu, mai ales dupa desfiintarea abuziva, în anul 1953, a ultimei organizatii a albanezilor din România. S-au închi granitele, au fost rupte relatiile de familie, unii albanezi au emigrat în America, Turcia, altii s-au reîntors în Iugoslavia (cei veniti din Macedonia). Dupa razboi nu a mai existat nici o publicatie care sa cuprinda informatii legate de viata Comunitatii, unii albanezi de teama opresiunilor nationaliste s-au temut sa-si mai recunoasca nationalitatea. Numai la Bucuresti, din initiativa unor intelectuali, se mai organizau scurte manifestari cu ocazia sarbatoririi Zilei Independentei Albaniei.

Albanezii din România au avut un rol important în dezvoltarea Miscarii de eliberare nationala si a cuceririi Independentei de stat a Albaniei. Naum Veqilhargi a tiparit în România primul abecedar al limbii albaneze si un manifest de redesteptare nationala; medicul Ioan Mihailide si alti albanezi din Bucuresti trimiteau bani în patrie pentru sustinerea scolilor de limba albaneza; societatile „Drita” si „Dituria” au tiparit carti ale patriotilor albanezi ce erau difuzate albanezilor de pretutindeni; medicul dr. Ibrahim Temoera recunoscut ca un iluminist nu numai de albanezi, dar de întreaga lume musulmana a Dobrogei; din anul 1905, de sub conducerea printului Albert Ghica a stimulat unitatea albanezilor pentru cucerirea independentei tarii. În anii interbelici o mare parte a intelectualitatii albaneze a fost pregatita în România, iar unii albanezi de aici au ocupat posturi importante în Albania. Negustorul Pandeli Vangheli a ajuns prim-ministru si presedintele senatului, Dimitrie Berati ministru de externe etc.

Dintre albanezii care au avut un rol important în istoria României se remarca:

 familia Ghica, ce a dat mai multi domnitori Moldovei si Munteniei
 domnitorul Vasile Lupu zis Albanezul (1634-1653) în Moldova
 scriitoarea Elena Ghica (Dora d'Istria), luptatoare pentru drepturile nationalitatilor si emanciparea femeii în secolul al XIX-lea
 medicul Ibrahim Temo, unul dintre întemeitorii organizatiei Junilor turci si conducator al actiunior de organizare a sanatatii, a învatamîntului si a vietii culturale si religioase musulmane din Dobrogea
 scriitorul Victor Eftimiu, fost director al Teatrului National din Bucuresti
 arhitectul Spiru Nicolau, constructor al unor edificii publice
 ziaristul si diplomatul Nik Pemma
 traducatorul Focioni Miciacio
 poetul Asdreni
 graficiana Despina Ghinokastra
 cîntaretii Kristaqi Antoniu, Nicolae Rafael
 muzicienii Mihailescu-Toscani
 actorul Chiril Economu
 slavista Lucia Djamo-Diaconita
 medici, avocati, ingineri, comercianti renumiti ca familiile Cunescu, Tabacu, Regep Selimovici, Daut Memish s.a.

Albaneza (shqipe) este o limba indoeuropeana cu particularitati propri de origine illira, cu doua dialecte (tosk si gheg) unificate printr-o unica limba literara în ultimele decenii. Albanezii din România, veniti din sudul tarii, vorbesc dialectul tosc, cei din nordul tarii, regiunea macedoniei iugoslave si Kosovei dialectul gheg; acum se fac eforturi pentru învatarea limbii literare albaneze actuale.

 Evolutie demografica:
 1595: 15.000
 1893: 30.000
 1920: 20.000 în Bucuresti
 1930: 4.670 (4247 cu limba materna albaneza); cu Dobrogea de sud si Basarabia
 1940: 40.000; cu Dobrogea de sud si Basarabia
 1995: cca 15.000
 
Date statistice:

 religie:
 50% ortodocsi
 50% musulmani
 
mediu: fara informatii

 studii: 30% cu studii superioare

 Reteaua scolara: Nu exista decît cursuri pentru începatori si mediu de limba albaneza în cadrul Uniunii Culturale ale Albanezilor din România.

 Institutii culturale: nu exista
 
Presa:
 lunare: Albanezul (editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., subventionat din bugetul statului) bilingv, apare din 1993
 anuale: Anuarul Albanezul (editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., ca supliment al revistei Albanezul)  bilingv, apare din 1995
 
Edituri: nu exista
 
Simboluri:
 Drapelul rosu cu vulturul bicefal în centru. Societatea „Bashkimi” (Unirea), înfiintata în anul 1906 a adoptat drapelul national albanez cu inscriptia Societatii deasupra vulturului bicefal.

 Drapelul albanez era ridicat cu ocazia sarbatorilor mari românesti si albaneze înca din primul deceniu al secolului XX la sediile societatilor culturale albaneze sau la diferite manifestari ale acestora

 Imnul albanez este „Cîntecul steagului”, text scris de poetul albanez din România, Asdreni (Aleks Stavri Drenova) pus pe notele cîntecului (Pe-al nostru steag e scris unire) ale compozitorului român Ciprian Porumbescu, cîntat prima data la Bucuresti în anul 1907, adoptat de catre albanezi în 1912 la proclamarea Independentei de stat ca imn pîna în zilele noastre

 28 Noiembrie - „Ziua steagului” - proclamarea Independentei de stat a Albaniei; Ziua nationala

 23 Aprilie - Sf. Gheorghe - ziua onomastica a lui Gheorghe Costariotul-Skanderbeu portretul lui calare fiind asemuit icoanei Sfîntului Gheorghe

 sarbatorile crestine ortodoxe de Paste si Craciun, precum si cele musulmane de Kurbam Bayram si Ramazan Bayram sînt prilejuri de vizite reciproce, felicitari, prilejuri de petreceri comune, respectîndu-se în egala masura traditiile
 
Monumente, asezaminte:
 bustul lui Victor Eftimiu din fata fostei sale locuinte din Bucuresti
 biserica ortodoxa „Dintr-o zi” (Bucuresti), data în folosinta albanezilor ortodocsi între anii 1911-1947
 
Fundatii, organizatii, asociatii:
 culturale: Uniunea Culturala a Albanezilor din România
 civice: Cercul Doamnelor Albaneze
 
Reprezentare în viata publica:
 reprezentanti alesi: presedinte al Comisiei de Cultura, Culte si Mass-media din Consiliul pentru Minoritatile Nationale
 reprezentanti numiti: 3 persoane în Consiliul pentru Minoritatile Nationale

 Problematica specifica: redarea demnitatii si renasterea cultural-spirituala a etnicilor albanezi din România, în virtutea bogatelor ei traditii de peste 400 de ani.
 
Revendicari proprii: Vila lui Hristo Cotadi, de pe strada Ecaterina Teodoroiu nr. 22 din Bucuresti, donata Ambasadei Albaniei prin forme testamentare în 1933, revendicata pentru sediul Uniunii Culturale ale Albanezilor din România.