A
l b a n e z i
- datele
Comisiei Nationale pentru Statistica - date publicate de
Consiliul pentru Minoritatile Nationale: Cadrul
legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994 Învatamîntul
cu predarea în limbile minoritatilor nationale din România, 1995 -
datele Uniunii Culturale a Albanezilor din România - Gelcu
Maksutovici: Istoria comunitatii albaneze din România, 1992 •
nu exista date statistice referitoare la albanezii din România, aceasta
minoritate fiind încadrata în categoria de „alte minoritati” cu ocazia
recensamintelor din România. Istoric:
Albanezii
se considera a fi urmasi directi si legitimi ai vechilor illiri, ce
locuiau în antichitate un vast teritoriu al Peninsulei Balcanice,
înainte de venirea slavilor în aceasta zona. Au cunoscut vechea
civilizatie greaca, ocupatia romana, crestinismul primelor veacuri si
civilizatia bizantina, apoi stapînirea Imperiului otoman de aproape
cinci secole însotita si de un vast proces de islamizare. În vremea
reginei Teuta au opus o dîrza rezistenta împotriva invaziilor trupelor
Imperiului roman, iar la mijlocul veacului al XV-lea, sub conducerea
eroului national Gheorghe Castriotul Skanderbeu cea mai mare parte a
principatelor feudale albaneze s-au unit vremelnic într-o Albanie
independenta cu capitala la Kruja.
În
vremea stapînirii Daciei de catre Imperiul roman, împaratul Traian va
aduce, în primele decenii ale secolului al II-lea al erei noastre,
lucratori din triburile illirilor pirusti pentru a participa la
exploatarea minelor de aur din Muntii Apuseni. În marea batalie de la
Kossovopolje din anul 1389 a popoarelor crestine împotriva turcilor, îi
vom gasi si pe albanezi alaturi de celelalte popoare din Balcani,
inclusiv pe ostenii din Tara Româneasca trimisi de voievodul Mircea cel
Batrîn. În veacul urmator, în acelasi lupta de stopare a înaintarii
turcilor în Europa, a existat proiectul unei jonctiuni între armatele
crestine conduse de Skanderbeu si Inacu de Hunedoara. Dupa
moartea lui Skanderbeu (1468) înepe procesul de destramare al Albaniei
independente si odata cu acesta si cel de emigrare al albanezilor ce nu
doreau sa ramîna sub ocupatia Imperiului otoman. Primele valuri se
îndreapta spre Italia, în special albanezii din nordul teritoriilor
lor, în mod deosebit cei din jurul orasului Shkodra ce proveneau din
straturile bogate ale societatii albaneze: nobili, conducatori militari
si religiosi, intelectuali si negustori, luînd cu ei pentru a nu cadea
în mîinile otomanilor si bunuri de patrimoniu cultural-national. Pe
masura ce se instala administatia Imperiului otoman alte valuri de
albanezi încearca sa se salveze prin emigrare, de aceasta data si
paturi mai sarace care nu doreau sa fie islamizate si în acelasi timp
din motive sociale datorate înaspririi conditiilor de viata sub
apasarea administratiei straine turcesti, dintre care unii se îndreapta
spre Tarile Române. Astfel, într-un document din 12/24 martie 1595
redactat de Giovani de Marini Poli, trimisul împaratului habsburgic
Rudolf II în Tarile Române, expediat din Alba Iulia catre Bartolomeu
Pezen, sfetnic imperial la Curtea din Vienam se reda faptul ca Mihai
Viteazul permite unui numar de 15.000 de suflete de albanezi (barbati
cu familiile lor) sa se aseze la nord de Dunare în Tara Româneasca.
Abia acest moment poate fi considerat a fi începutul existentei
albanezilor ca o comunitate etnica distincta, mai ales ca într-un alt
document, de data aceasta dat de domnitorul Simion Movila din cetatea
Tîrgovistei, în anul 1602, noul domn al Tarii Românesti reînoieste
privilegiile acordate de Mihai Viteazul albanezilor asezati în satul
Calinesti din judetul Prahova, scutindu-i de biruri si impozite pe o
perioada de înca zece ani.
Pentru
secolele XVII si XVII în afara documenteleor referitoare la domnitori
de orgine albaneza ca Vasile Lupu sau cei din familia Ghica, sînt cele
ce-i amintesc pe albanezi ca arnauti în garzile domnesti, negustori sau
meseriasi, oameni de paza sau agricultori. Secolul
de aur al
Comunitatii albaneze din România a fost secolul al XIX-lea, epoca în
care Bucurestiul devenise un important centru de sprijin al miscarii de
eliberare si renastere nationala a popoarelor din Balcani. Albanezii
din România au fost prezenti în miscarea revolutionara din 1821 atît în
oastea lui Tudor Vladimirescu, precum si în cea condusa de printul grec
Ipsilante. Patriotul si omul de cultura albanez Naum Panajot
Veqilhaergi din Braila va fi autorul primului abecedar al limbii
albaneze publicat în anul 1844, iar printesa româna de origine albaneza
Elena Ghica (avînd ca scriitoare pseudonimul Dora d'Istria) va publica
numeroase articole pentru a face cunoscuta în opinia publica a vremii
cauza nationala a albanezilor. Ea a întocmit si prima monografie despre
albanezii din tara noastra sub titlul „Gli albanesi in Rumenia”,
publicata la Firenze în 1873. Dupa Congresul de pace
de la
Berlin (1878) care a refuzat sa ia în considerare solicitarile
privitoare la autonomia teritoriilor albaneze, se formeaza Liga de la
Prizren, în Kosovo, cu atributii de adevarat guvern national dar care
va fi înfrînta de interventia armatei otomane. Albanezii din România
vor constitui societati culturale cu evidente scopuri de sustinere a
Miscarii de Eliberare Natonala Albaneza, cunoscuta în istorie sub
denumirea de Riljndia Kombetare Shqiptare, ce vor actiona pe plan
cultural si politic pentru cucerirea independentei de stat. În
aceaasta epoca numarul albanezilor din România se ridica la peste 30 de
mii, fiind asezati în special în orase ca Bucuresti, Braila, Constanta,
Ploiesti, Craiova, Calarasi, Iasi, Focsani s.a. ca negustori,
meseriasi, dar si medici, avocati, arhitecti, constructori, precum si
arnauti (oameni de paza în garzile diferitelor boieri). Dintre
societatile culturale ale albanezilor din România amintim „Societatea
scrierii albaneze” înfiintata în 1881 ca filiala a celei din
Constantinopole, societatea „Drita” (Lumina) în 1884 cu filiale în mai
multe orase, sub egida careia a functionat o Scoala normala pentru
pregatirea de învatatori ce erau trimisi la scolile de limba albaneza
ce luasera fiinta în Albania, un Institut albano-român, s-au editat mai
multe publicatii între care ziarul „Drita” la Braila în 1887, iar în
anul 1888 la Bucuresti ziarul „Sqipetari” (Albanezul) în limbile
albaneza si româna, ce erau difuzate în întreaga diaspora albaneza. Un
rol însemnat, mai ales în tiparirea de carti scolare, de istorie si
literatura avea sa-l aibe Societatea „Dituria” (Stiinta) constituita în
1887 precum si altele, toate fuzionînd în anul 1906 sub numele de
„Bashkimi” (Unirea). În anul 1905 la Constanta a luat fiinta o scoala
albaneza sub conducerea medicului Ibraim Temo, care a functionat avînd
cursuri de zi si serale, mai ales pentru pregatirea albanezilor ce
venisera de putin timp în România. Printre profesorii acestei scoli, la
limba albaneza, s-a aflat si poetul Asdreni (Aleks Stavri Drenova) care
va ajunge secretar al Comunitatii albaneze, la începutul lunii
noiembrie 1912 întocmind procesul-verbal al adunarii albanezilor din
Bucuresti, în care, sub conducerea lui Ismail Qemali, avea sa se ia
hotarîrea de proclamare a Independentei de stat a Albaniei de la 28
Noiembrie 1912.
Dupa
primul razboi mondial se constata venirea unui nou val de albanezi,mai
ales din Macedonia iugoslava, din motive economice, de data aceasta
stabilindu-se si în orasele transilvane Oradea, Cluj, Medias, Sibiu,
Sighetul Marmatiei, Baia Mare, Tîrgu-Mures, ca muncitori si meseriasi
(bragagii, cofetari). Multi au venit, din toate teritoriile albaneze,
pentru a studia în institutele de învatamînt românesti. Viata
Comunitatii se revigoreaza, cu deosebire la Bucuresti si Constanta, sub
egida Societatii „Bashkimi”, dar si a altora înfiintate pe criterii
geografice sau religioaase. Între publicatiile editate în aceasta
perioada se remarca ziarul „Shqiperia e Re” (Albania Noua) cu aparitie
continua între anii 1919-1935.
Începînd
cu instaurarea totalitarismului din România, cît si în Albania, viata
Comunitatii se degradeaza continuu, mai ales dupa desfiintarea abuziva,
în anul 1953, a ultimei organizatii a albanezilor din România. S-au
închi granitele, au fost rupte relatiile de familie, unii albanezi au
emigrat în America, Turcia, altii s-au reîntors în Iugoslavia (cei
veniti din Macedonia). Dupa razboi nu a mai existat nici o publicatie
care sa cuprinda informatii legate de viata Comunitatii, unii albanezi
de teama opresiunilor nationaliste s-au temut sa-si mai recunoasca
nationalitatea. Numai la Bucuresti, din initiativa unor intelectuali,
se mai organizau scurte manifestari cu ocazia sarbatoririi Zilei
Independentei Albaniei.
Albanezii
din România au avut un rol important în dezvoltarea Miscarii de
eliberare nationala si a cuceririi Independentei de stat a Albaniei.
Naum Veqilhargi a tiparit în România primul abecedar al limbii albaneze
si un manifest de redesteptare nationala; medicul Ioan Mihailide si
alti albanezi din Bucuresti trimiteau bani în patrie pentru sustinerea
scolilor de limba albaneza; societatile „Drita” si „Dituria” au tiparit
carti ale patriotilor albanezi ce erau difuzate albanezilor de
pretutindeni; medicul dr. Ibrahim Temoera recunoscut ca un iluminist nu
numai de albanezi, dar de întreaga lume musulmana a Dobrogei; din anul
1905, de sub conducerea printului Albert Ghica a stimulat unitatea
albanezilor pentru cucerirea independentei tarii. În anii interbelici o
mare parte a intelectualitatii albaneze a fost pregatita în România,
iar unii albanezi de aici au ocupat posturi importante în Albania.
Negustorul Pandeli Vangheli a ajuns prim-ministru si presedintele
senatului, Dimitrie Berati ministru de externe etc.
Dintre
albanezii care au avut un rol important
în istoria României se remarca:
familia Ghica, ce a dat mai multi
domnitori Moldovei si Munteniei domnitorul
Vasile Lupu zis Albanezul (1634-1653) în Moldova scriitoarea Elena Ghica (Dora
d'Istria), luptatoare pentru drepturile nationalitatilor si emanciparea
femeii în secolul al XIX-lea medicul Ibrahim Temo,
unul dintre întemeitorii organizatiei Junilor turci si conducator al
actiunior de organizare a sanatatii, a învatamîntului si a vietii
culturale si religioase musulmane din Dobrogea scriitorul
Victor Eftimiu, fost
director al Teatrului National din Bucuresti arhitectul
Spiru Nicolau, constructor
al unor edificii publice ziaristul si diplomatul Nik Pemma traducatorul
Focioni Miciacio poetul
Asdreni graficiana
Despina Ghinokastra cîntaretii Kristaqi
Antoniu, Nicolae Rafael muzicienii Mihailescu-Toscani actorul
Chiril Economu slavista
Lucia Djamo-Diaconita medici,
avocati, ingineri, comercianti renumiti ca familiile Cunescu, Tabacu, Regep Selimovici, Daut Memish s.a.
Albaneza
(shqipe) este o limba indoeuropeana cu particularitati propri de
origine illira, cu doua dialecte (tosk si gheg) unificate printr-o
unica limba literara în ultimele decenii. Albanezii din România, veniti
din sudul tarii, vorbesc dialectul tosc, cei din nordul tarii, regiunea
macedoniei iugoslave si Kosovei dialectul gheg; acum se fac eforturi
pentru învatarea limbii literare albaneze actuale.
Evolutie demografica: 1595: 15.000 1893:
30.000 1920: 20.000 în Bucuresti 1930:
4.670 (4247 cu limba materna albaneza); cu Dobrogea de sud si Basarabia 1940:
40.000; cu Dobrogea de sud si Basarabia 1995: cca
15.000 Date
statistice:
religie: 50%
ortodocsi 50% musulmani mediu: fara informatii
studii: 30% cu studii superioare
Reteaua scolara: Nu exista decît
cursuri pentru începatori si mediu de limba albaneza în cadrul Uniunii
Culturale ale Albanezilor din România.
Institutii culturale: nu
exista Presa: lunare: Albanezul
(editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., subventionat din
bugetul statului) bilingv, apare din 1993 anuale:
Anuarul
Albanezul (editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., ca supliment
al revistei Albanezul) bilingv, apare din 1995 Edituri: nu exista Simboluri: Drapelul
rosu cu vulturul bicefal în centru. Societatea „Bashkimi” (Unirea),
înfiintata în anul 1906 a adoptat drapelul national albanez cu
inscriptia Societatii deasupra vulturului bicefal.
Drapelul
albanez era ridicat cu ocazia sarbatorilor mari românesti si albaneze
înca din primul deceniu al secolului XX la sediile societatilor
culturale albaneze sau la diferite manifestari ale acestora
Imnul
albanez este „Cîntecul steagului”, text scris de poetul albanez din
România, Asdreni (Aleks Stavri Drenova) pus pe notele cîntecului (Pe-al
nostru steag e scris unire) ale compozitorului român Ciprian
Porumbescu, cîntat prima data la Bucuresti în anul 1907, adoptat de
catre albanezi în 1912 la proclamarea Independentei de stat ca imn pîna
în zilele noastre
28 Noiembrie
- „Ziua steagului” - proclamarea Independentei de stat a Albaniei; Ziua
nationala
23
Aprilie - Sf. Gheorghe - ziua onomastica a lui Gheorghe
Costariotul-Skanderbeu portretul lui calare fiind asemuit icoanei
Sfîntului Gheorghe
sarbatorile crestine
ortodoxe de Paste
si Craciun, precum si cele musulmane de Kurbam Bayram si Ramazan Bayram
sînt prilejuri de vizite reciproce, felicitari, prilejuri de petreceri
comune, respectîndu-se în egala masura traditiile Monumente, asezaminte: bustul
lui Victor Eftimiu din fata fostei sale locuinte din Bucuresti biserica
ortodoxa „Dintr-o zi” (Bucuresti), data în folosinta albanezilor
ortodocsi între anii 1911-1947 Fundatii, organizatii, asociatii: culturale: Uniunea
Culturala a Albanezilor din România civice:
Cercul Doamnelor Albaneze Reprezentare în viata publica: reprezentanti alesi:
presedinte al Comisiei de Cultura, Culte si Mass-media din Consiliul
pentru Minoritatile Nationale reprezentanti
numiti: 3 persoane în Consiliul pentru Minoritatile
Nationale
Problematica
specifica: redarea
demnitatii si renasterea cultural-spirituala a etnicilor albanezi din
România, în virtutea bogatelor ei traditii de peste 400 de ani. Revendicari proprii: Vila
lui Hristo Cotadi, de pe strada Ecaterina Teodoroiu nr. 22 din
Bucuresti, donata Ambasadei Albaniei prin forme testamentare în 1933,
revendicata pentru sediul Uniunii Culturale ale Albanezilor din România.
|